blueco

۴۶ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس به منظور ارتقای فرآیند ترمیم زخمهای مزمن پوستی، روش بسیار موثرتری را در بازسازی پوست توسط یک ماده جدید با قابلیت ایجاد چارچوب متخلخل که به ترمیم موثرتر زخم کمک می‌کند، توسعه داده‌اند. طراحی سایت1450520622929_2DB5796700000578-0-image-a-18_1445621867527.jpg

زمانی که پزشکان با یک زخم پوستی مواجه می‌شوند که ترمیم نمی‌شود، معمولا به پوشش‌های مبتنی بر آب موسوم به هیدروژل‌ها روی می‌آورند. این مواد از عملکرد بسیار خود در محافظت از محل زخم و خشک نگهداشتن آن برخوردار است اما می‌تواند نقش بیشتری در تسهیل بازسازی پوست ایفا کند.

محققان آمریکایی برای ارتقای این فرآیند نوعی هیدروژل ساخته‌اند که شامل ذرات بازپخت شده ریزمتخلخل (MAP) است و زمانی که بر روی یک زخم اعمال می‌شود، این مواد یک چارچوب متخلخل ایجاد می‌کنند که می‌تواند مسکن سلول‌های جدید بوده و منجر به شکل‌گیری پوست و عروق خونی جدید شود.

استفاده از چارچوب کار جدیدی نیست و دانشمندان دیگر پیش از این بارها از آن استفاده کرده‌اند اما رویکرد تیم آمریکایی به دلیل قابلیت آن در تقلید از شکل زخم بر آن‌ها برتری دارد. در این روش، ذرات MAP بر روی زخم منتقل شده و به یکدیگر متصل می‌شوند تا یک چارچوب بوجود بیاورند.

برای اینکه این مواد بتوانند بطور موثری به ترمیم زخم بپردازند، باید به موقع تجزیه شوند یعنی نه آنقدر سریع که نتوانند پشتیبانی لازم برای بافت جدید ارائه کنند و نه آنقدر آهسته که باعث ایجاد بافت زخم شوند.

هیدروژل جدید بطور خاص در این زمینه موثر بوده و می‌تواند ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خود را برای ارائه سرعت تجزیه مناسب برای بسترهای زخم خاص تنظیم کند.

محققان بجز کار نظری در این زمینه، آزمایشات بسیاری برای نمایش موثر بودن این روش انجام داده‌اند.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

می‌توانید تصور کنید در آینده خودرو شما به جای این که با بنزین پر شود، با پودر آهن راه بیفتد؟! طراحی سایت1450272148399_00.jpg

تحقیقات دانشگاه مک‌گیل نشان داده که پودر فلزات می‌تواند در آینده جایگزین بلندمدت و قابل اعتمادی برای سوخت‌های فسیلی باشد و نسبت به بسیاری از جایگزین‌های دیگر همچون سوخت هیدروژنی، سوخت زیستی یا باتری‌ها برتری دارد.

فناوری‌های مورد استفاده برای تولید انرژی پاک به خصوص انرژی خورشیدی و بادی به سرعت در حال گسترش‌اند. اما در بسیاری از زمینه‌ها که در حال حاضر به نفت یا گاز وابسته‌ایم مثل حمل‌ونقل و تجارت انرژی جهانی، نمی‌توانیم از انرژی الکتریکی حاصل از این منابع به عنوان جایگزین استفاده کنیم.

سوخت‌های زیستی نیز بخشی از راه‌حل‌های موجود هستند، اما نمی‌توانند جوابگوی همه نیازهای انرژی ما باشند. سوخت هیدروژنی به مخزن‌های سوختی بسیار بزرگ و سنگین نیاز دارد و بسیار گران‌قیمت است و باتری‌ها بسیار حجیم بوده و میزان انرژی که ذخیره می‌کنند در بسیاری موارد کافی نیست.

محققان دانشگاه مک گیل ابراز امیدواری می‌کنند با استفاده از پودر فلزات به عنوان سوخت‌های قابل بازیافت که انرژی اولیه را برای استفاده‌های بعدی در خود ذخیره می‌کنند، می‌توان جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی پیدا کرد.

ایده سوزاندن فلزات و تامین انرژی جدید نیست و صدها سال است که این مواد در آتش‌بازی‌ها به کار گرفته می‌شوند. از اواسط قرن بیستم نیز از فلزات به عنوان پیش‌راننده راکت‌ها و سوخت جامد شاتل‌های فضایی استفاده شده است، اما پتانسیل استفاده از پودرهای فلزی به عنوان سوخت قابل بازیافت تا پیش از این از سوی محققان نادیده گرفته شده بود.

در این روش از فواید ناشی از یک‌سری خصوصیات فلزی می‌توان بهره گرفت. مثلا این که وقتی فلزات می‌سوزند با هوا واکنش می‌دهند و به حالت پایدار می‌رسند، محصولات اکسیدی جامد و غیرسمی تولید می‌کنند که با روش‌های نسبتا آسانی قابل جمع‌آوری و بازیافت هستند. این در حالی است که دی‌اکسید کربن ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی به داخل جو رها می‌شود.

شعله حاصل از سوختن پودر فلز بسیار شبیه به شعله‌هایی است که از سوختن سوخت‌های هیدروژنی حاصل می‌شود. انرژی و چگالی نیروی حاصل از سوخت‌های فلزی، موتور را گرم می‌کند و سازوکاری مشابه با موتورهای احتراق داخلی دارد که با سوخت فسیلی کار می‌کنند. لذا محققان امیدوارند این راهکار در آینده به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرد.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

محققان ایمپلنتی طراحی کرده‌اند که خشکی چشم را درمان می‌کند.طراحی سایت 1414395212066_43.JPG

سندرم خشکی چشم منجر به کمبود مایع اشک در چشم می‌شود که افراد زیادی از این بیماری رنج می‌برند.

بیماری خشکی چشم گرچه به ندرت منجر به از دست دادن بینایی کامل می‌شود، اما می‌تواند منجر به زخم قرنیه شده و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

محققان دانشگاه استنفورد، امید تازه‌ای برای این بیماران کشف کردند و موفق به طراحی ایمپلنتی شدند تا اشک بیشتر در این بیماران تولید کند.

پروفسور دانیل پالانکر، سرپرست این تیم اظهار کرد: دستگاه طراحی شده 16 میلیمتر طول، چهار میلیمتر عرض و دو میلیمتر ضخامت دارد.

محققان این دستگاه را در آزمایشگاه در زیر غده اشکی تحتانی چشم خرگوش کاشتند و مورد بررسی قرار دادند. هنگامی که ایمپلنت به صورت بی‌سیم، فعال شود، غده اشکی را تحریک می‌کند و در نتیجه منجر به تولید 57 درصد بیشتر اشک چشم می‌شود.

دانشمندان از این فناوری برای تحریک مسیر عصبی مغز و نورون‌های حسی چشم حیوانات استفاده کردند و پاسخ بهتری بدست آوردند.

محققان اظهار کردند: پروتئین و چربی محتوای اشک مصنوعی این فناوری نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتری دارد.

ایمپلنت طراحی شده در حال بررسی آزمایش‌های بالینی و بدست آوردن تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا است و محققان امیدوارند این محصول تا یک سال آینده به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

دانشمندان دانشگاه زوریخ و شرکت Scrona یک تصویر چاپی جوهرافشان ایجاد کرده‌اند که در منطقه‌ای تنها به اندازه عرض یک تار موی انسان جا 1450509296150_00.jpgمی‌گیرد.طراحی سایت

این تصویر که شامل چند دلقک ماهی در محیط دریاست، تنها 80x115 نانومتر بوده و محیط کلی آن 0.0092 میلیمتر مربع است.

محققان اکنون صاحب رکورد کوچکترین تصویر رنگی چاپ جوهرافشان جهان در کتاب گینس هستند که با استفاده از فناوری چاپ نانودراپ سه‌بعدی ساخته شده است.

کل این تصویر می‌تواند در یک پیکسل نمایشگر Retina جا شود که برای چشم غیرمسلح نامرئی بوده و برای مشاهده آن باید از یک تلسکوپ خاص استفاده کرد.

محققان مدعی هستند که توانسته‌اند عمق رنگ 14 بیت را در این تصویر با استفاده از نقاط کوانتومی بدست بیاورند. نقاط کوانتومی، نانوذراتی هستند که با تنظیم دقیق اندازه‌شان می‌توانند رنگهای خاص را منتشر کنند. از فناوری مشابه می‌تواند برای ساخت رنگهای زنده در نمایشگرهای صفحه مسطح بهره برد.

برای تولید این تصویر، نقاط کوانتومی در لایه‌های به رنگ قرمز، سبز و آبی با وضوح 25 هزار نقطه در هر اینچ چاپ کردند.

شرکت Scrona اکنون امیدوار است بتواند فناوری مذکور را در محصولات الکترونیکی و نوری آینده از جمله نمایشگرها، تجاری‌سازی کند.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

در حالی که ناسا، ثبت‌نام نسل بعدی فضانوردان آمریکایی را از روز دوشنبه آغاز کرده، بنا بر مقاله‌ای که در نشریه سی‌نت منتشر شده است 60-8.JPGساکنان شهر رامسر در شمال ایران و شهری در برزیل بهترین افراد برای اعزام به فضا هستند.

یکی از بزرگترین چالش‌های فرستادن افراد به فضا و سیاره مریخ، مساله تشعشع‌هایی است که از اشعه‌های کیهانی نظیر خورشید و سایر ستارگان در کهکشان ساطع می‌شوند. فضای کره زمین و میدان‌های مغناطیسی بدترین اشعه‌های موجود را منحرف می‌کند اما سیاره مریخ میدان مغناطیسی ندارد و این مساله باعث شده بخش اعظمی از فضای این سیاره به دلیل فقدان میدان مغناطیسی طی میلیون‌ها سال از بین برود.طراحی سایت

طبق فرضیه‌ای که ناسا پیش از این مطرح کرده بود، مریخ ابتدا دارای میدان مغناطیسی بوده، اما میلیاردها سال پیش در اثر سرد شدن آن را از دست داد و باعث شد یون‌های موجود در اتمسفرش تا حدود زیادی از آن جدا شوند.

نشریه سی‌نت در ادامه می‌نویسد یکی از خطرهایی که فضانوردان را تهدید می‌کند قرار گرفتن در برابر این تشعشعات کیهانی است و کسانی که بدن‌های قوی‌تری دارند برای فرستادن به فضا افرادی مناسب‌ترند.

بنا بر این مقاله، پژوهشگران سال‌هاست شهروندان شهر رامسر را که بیشترین میزان طبیعی تشعشعات کیهانی را داراست تحت نظر دارند. این شهر 80 درصد بیشتر از میزان عادی تشعشعات در سطح جهان را دریافت می‌کند. ابتلا به بیماری‌های ریه در میان رامسری‌ها بسیار پایین‌تر از حد متوسط در جهان است و گلبول‌های سفید که با تومورهای سرطانی مبارزه می‌کنند در بدن رامسری‌ها قوی‌تر از بقیه مردم جهان است.

در کنار رامسر شهر دیگری در سواحل برزیل به نام گوراپاری از میزان بالای تشعشعات طبیعی برخوردار است که ساکنین آن می‌توانند برای فرستادن به فضا مناسب باشند اما متاسفانه هیچ یک از این افراد نمی‌توانند در برنامه فضایی ناسا قرار بگیرند زیرا ناسا فقط شهروندان آمریکایی را در حال حاضر ثبت‌نام می‌کند. در امریکا تنها جایی که شهروندان آن از لحاظ جسمی و دریافت تشعشعات طبیعی می‌توانند برای فرستادن به فضا مناسب باشند، ساکنین ایالت کلرادو هستند.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

حسین احمدی نیاز روز سه شنبه در گفت وگو با  ایرنا، گفت: پنج شنبه هفته گذشته ساعت ١٦:٣٠ بعد ازظهر، یک مین در خارج از پادگان فرجوانی در حومه شهر اهواز و روبروی کوی صیاحی بر روی یک کودک ١١ ساله منفجر شد و وضعیت او وخیم است.طراحی سایت
به گفته وی، 'یاسین عبیداوی فرزند ناصر 'از اهالی کوی 'صیاحی' در حین بازی بوسیله یک مین مجروح شد و اکنون در بیمارستان گلستان و در بخش CCU بستری است.
وکیل کودکان قربانیان مین، خواستار حمایت دولت و مسئولان و همچنین کمک مردم برای درمان این کودک شد و گفت: از آنجا که روستانشینان این منطقه از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند یاسین برای درمان جراحات حاصل از انفجار مین به کمک بسیار نیاز دارد.
این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: مین مذکور در اطراف پادگان نظامی و در رده میادین مین حفاظتی محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، حدود سه دهه است که جنگ تحمیلی پایان یافته، اما این جنگ نابرابر همچنان در کشور قربانی می گیرد و افرادی نیز هر روزه مصدوم می شوند.
میدان های مین که یادگارهای تلخ جنگ در ایران هستند هنوز تلفات به جای می گذارد؛ همانگونه که «مین ها»، این سربازهای همیشه بیدار در دنیا هم هر روز کشته های جدیدی به جای می گذارند.
آبانماه سال گذشته (93) بود که هفت کودک مصدوم در اثر مین به خبرگزاری ایرنا آمده بودند؛ این کودکان در روستای نشکاش از توابع شهرستان مریوان در استان کردستان بر اثر انفجار مین، مصدوم شدند. در این انفجار که در یکی از پایگاه های نظامی متروکه در این روستا رخ داد، گشین کریمی، پای خود و آلا روبینا، چشم خود را از دست دادند.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

مایکل فورد به ۹ مورد تعقیب مخفیانه زنان در اینترنت، هفت مورد هک کامپیوتر برای اخاذی و کلاهبرداری اینترنتی اعتراف کرده است.

وی زنان عضو انجمن‌های دانشگاهی و زنانی را که مشتاق بودند مدل شوند، هدف قرار داده بود.طراحی سایت

این مقام آمریکایی از اطلاعاتی که از هک کامپیوترهای زنان به دست می‌آورد، برای یافتن قربانیان جدید استفاده می‌کرد.

فورد که ۳۶ سال دارد و اهل آتلانتا از ایالت جورجیای آمریکا است، خود را مسئول فنی یک شرکت معروف ارائه خدمات ایمیل معرفی می‌کرد و ایمیل‌های فیشینگ برای هزاران نفر فرستاده بود.

فیشینگ روشی برای برای به دست آوردن اطلاعات از طریق جعل وب‌سایت و آدرس ایمیل است.
او به قربانیان خود می‌گفت که در صورتی که کلمات عبور خود را برایش نفرستند، حساب کاربری آنها را خواهد بست.

وی از این طریق به ایمیل و شبکه‌های اجتماعی این افراد دست می‌یافت و اطلاعات شخصی مانند آدرس خانه و محل کار و تصاویر عریان آنها را به دست می‌آورد.

این مقام آمریکایی از این اطلاعات برای به دست آوردن تصاویر عریان بیشتری از این افراد استفاده می‌کرد. برای مثال، او تصاویر ویدیویی از زنان در رختکن مغازه‌ها و استخرها در حین لباس عوض کردن در دست داشت.

اگر این زنان به درخواست‌های فورد توجهی نمی‌کردند، نامه‌های تهدیدآمیزی برای آنها می‌فرستاد.
او تصاویر عریان این زنان را در سایت‌های اینترنتی منتشر می‌کرد یا آنها را برای دوستان و آشنایان می‌فرستاد.

در حد فاصل ژانویه ۲۰۱۳ و مه ۲۰۱۵ و در زمانی که فورد در سفارت آمریکا در لندن کار می‌‎کرد، او بیشتر از ۴۰۰ حساب متعلق به حداقل ۲۰۰ نفر را هک کرد و ۱۳۰۰ پیام از این حساب‌ها را به حساب‌های شخصی خود منتقل کرد.

مایکل فورد در ماه مه در فرودگاه آتلانتا، در حالی که آماده پرواز به لندن بود، بازداشت شد.
رای او فوریه سال آینده صادر خواهد شد.

تعقیب مخفیانه در اینترنت و اتهامات مربوط به هک حداکثر مجازات ۵ سال زندان را برای او به همراه خواهد داشت. کلاهبرداری اینترنتی هم می‌تواند باعث صدور حکم تا ۲۰ سال زندان برای او شود.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

محققان مرکز انرژی زیستی بریستول در دانشگاه West of England در حال آزمایش یک جفت جوراب هستند که سلول‌های سوختی میکروبی کوچک شده در آنها تعبیه شده و از ادرار برای تولید برق استفاده می‌کنند.طراحی سایت

سلول‌های سوختی میکروبی فناوری جدیدی محسوب نمی‌شوند و این اولین آزمایشی نیست که توسط این گروه به رهبری پروفسور ایوانیس ایروپولوس انجام می‌شود. در سال 2013، آنها یک تلفن همراه را با استفاده از ادرار در سلول‌های سوختی میکروبی کوچک شده نیرو‌دهی کردند.

این جورابها که نخستین مولد انرژی پوشیدنی با سوختهای میکروبی هستند توسط مجید تقوی، محقق ایرانی مرکز میکروبیورباتیک موسسه فناوری ایتالیا در دوره فرصت مطالعاتی وی در دانشگاه بریستول طراحی و ساخته شده است.

ادرار در واقع در سلول‌های سوختی میکروبی ذخیره می‌شود و برای راه اندازی یک ارسال کننده که سیگنال‌های بی‌سیم را به یک رایانه رومیزی ارسال می‌کند، استفاده می‌شود.

سلول‌های سوختی میکروبی، مواد آلی را مستقیما به برق تبدیل می‌کنند. در داخل سلول‌های سوختی میکروبی، مخلوطی از میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی عادی وجود دارد که پس از تغذیه از ادرار، الکترون آزاد می‌کنند. این فناوری به مدت 30 سال در حال توسعه بوده اما به دلیل وجود برخی مشکلات، هنوز موفق به پیدا کردن برنامه گسترده تجاری نشده است.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

1449992875508_00.jpg

محققان دانشگاه میشیگان یک نرم‌افزار آشکارساز دروغ طراحی کرده‌اند که با دقتی بیشتر از انسان می‌تواند سخنان فریبکارانه شاهدان دروغین را در دادگاه تشخیص دهد.

یکی از چالش‌های موجود در زمان ساخت دستگاه دروغ‌سنج این است که رفتار آزمایشگاهی برای تائید صلاحیت دستگاه با رفتار واقعی افراد در دنیای بیرون متفاوت است و برای مشاهده یک رفتار واقعی فریبکارانه باید به مکان‌هایی مانند دادگاه مراجعه کرد.طراحی سایت

دانشمندان دانشگاه میشیگان به همین منظور به بررسی فیلم‌های شهادت در دادگاه پرداختند.

آن‌ها از شیوه‌های یادگیری ماشین برای بررسی 120 کلیپ ویدیویی از دادگاههای واقعی استفاده کردند. محققان بر اساس نتایج این دادگاهها می‌دانستند احتمالا کدام شاهد دروغ می‌گوید.

این دانشمندان دریافتند که دروغگوها در میان سایر مسائل، بیشتر اخم کرده و ادا واصول دارد، بطور مستقیم به سوال کننده نگاه می‌کند، با هر دو دست ژست گرفته، از کلمات اضافی مانند "اممم" استفاده می‌کند و از کلماتی بهره می‌برد که قطعیت خودش را بازتاب می‌دهد.

نرم‌افزار با به اجرا درآوردن الگوریتم‌های مبتنی بر این داده‌ها، فیلمهای افراد را که نیمی از آن‌ها دروغ گفته و نیمی دیگر حقیقت را بروز می‌دهند، بررسی کرد. این نرم‌افزار توانست با دقت 75 درصدی دروغگوها را شناسایی کند که بسیار بهتر از میزان 50 درصدی اجرا شده توسط انسان است.

امید است که این نرم‌افزار به محض تولید بتواند به ابزاری موثر در تشخیص دروغ برای حوزه‌های مانند قانون، امنیت و سلامت روانی تبدیل شود. برخلاف دروغ سنج‌های رایج، این نرم‌افزار نیازی به تماس فیزیکی با افراد تحت ارزیابی نداشته و از این رو، طیف گسترده‌تری از کاربردها را ارائه می‌کند.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

1449921303909_4.JPG

گروهی از دانشمندان در گامی به سوی ساخت هوش مصنوعی، یک دستگاه اختراع کرده‌اند که از شیوه یادگیری اطلاعات جدید توسط مغز انسان تقلید می‌کند.طراحی سایت

این سیستم که جزئیات آن در مجله ساینس منتشر شده، یک مدل رایانه‌ای است که توانایی منحصربفرد انسان‌ها برای یادگیری مفاهیم جدید از یک مثال را تقلید می‌کند.

اگرچه این مدل تنها می‌تواند حروف دست‌نوشته الفبا را یاد بگیرد، اما رویکرد پشت آن می‌تواند گسترش پیدا کرده و کاربردهایی برای سایر سیستم‌های مبتنی بر نماد مانند حرکات بدن و کلمات زبان گفتاری و اشاره داشته باشد.

جاشوا تننبائوم، استاد موسسه فناوری ماساچوست (MIT) اظهار کرد که قصد داشته دستگاهی با قابلیت تقلید از قابلیت ذهنی یک کودک را بسازد.

وی گفت: کودکان پیش از این که به مهدکودک بروند، یاد می‌گیرند که مفاهیم ساده را از روی یک مثال درک کنند و حتی مثال‌هایی را که تاکنون ندیده‌اند نیز تصور کنند. ما هنوز خیلی با ساخت ماشینی با هوش یک کودک فاصله داریم اما این اولین بار است که توانسته‌ایم دستگاهی با قابلیت یادگیری و استفاده از گروه بزرگی از مفاهیم واقعی به شکلی بسیار مشابه انسان استفاده کنیم.

این سیستم "آموزش برنامه بیزین" (BPL) نام دارد که در آن، مفاهیم به شکل برنامه‌های رایانه‌ای ساده ارائه می‌شوند.

محقققان نشان دادند که مدل آن‌ها می‌تواند از دانش مفاهیم قبلی برای سرعت بخشیدن به یادگیری مفاهیم جدید استفاده کرده و برای مثال از دانش الفبای لاتین برای یادگیری الفبای یونانی بهره ببرد.

محققان این مدل را بر روی بیش از 1600 نوع حروف دست‌نویس در 50 سیستم نوشتار جهانی از جمله سانسکریت، تبتی، گجراتی و گلاگولیتیک اعمال کرده و حتی حروفی از خود ابداع کردند.

از آنجایی که انسان به اطلاات کمی برای یادگیری یک مفهوم جدید نیاز دارد، این تحقیق می‌تواند منجر به پیشرفت‌های جدید در هوش مصنوعی شود.

  • spd kh