blueco

۱۲ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

1445148663754_2.jpgمحققان سوئدی در تحقیقات جدید خود بر روی حیوانات نشان دادند، ویتامینها و مکملهای غذایی مثل بتا کاروتن می‌توانند به روند پیشرفت سرطان در بدن دامن بزنند.

پیش از این تصور بر این بود که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند سلول‌ها را سالم نگه دارند. به همین خاطر است که میلیون‌ها نفر از مردم مکمل‌هایی همچون ویتامین E و بتاکاروتن را مشتاقانه مصرف می‌کنند. اما اخیرا نتایج یک پژوهش جدید نشان داده که بر خلاف تصور، این مکمل‌ها در حقیقت اثرات مخربی بر یک بیماری خطرناک یعنی سرطان دارند.

محققان با تحقیق بر روی موش‌ها نشان دادند که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند سلول‌ها را به نحوی تغییر دهند که انتقال ملانومای بدخیم -که خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است- تحریک شده و این سلول‌های سرطانی به بخش‌های مختلف بدن منتقل شوند. پیشرفت این بیماری آن را بسیار مرگبارتر می‌کند. تحقیقات پیشین بر روی مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی نشان داده بود که این مواد می‌توانند موجب افزایش رشد سرطان در بدن شوند.طراحی سایت

یکی از این مطالعات گسترده نشان داده بود دوزهای بسیاربالا از آنتی‌اکسیدانی همچون بتاکاروتن، خطر سرطان ریه را در مردان سیگاری به میزان 18 درصد افزایش می‌دهد. پژوهش دیگری نیز نشان داد که دوزهای بالا از بتاکاروتن و رتیول -یکی از انواع ویتامین A - خطر ابتلا به سرطان را در مردان سیگاری و کارگرانی که در معرض آزبست قرار گرفته‌اند، 28 درصد افزایش می‌دهد.

تحقیق جدید نیز با مطالعه 35 هزار و 500 مرد بالای 50 سال نشان داد که دوزهای بالای ویتامین E، خطر سرطان پروستات را 17 درصد افزایش می‌دهد. این یافته‌ها محققان را با معما مواجه کرده است، زیرا باور مرسوم این است که آنتی‌آکسیدان‌ها به دلیل خنثی کردن آسیب‌های سلولی و رادیکال‌های آزادی که موجب سرطان می‌شوند، خطر سرطان را کاهش می‌دهند.

اکنون دانشمندان بر این باورند که مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان در بدن علاوه بر سلول‌های بدن، سلول‌های سرطانی را هم از آسیب رادیکال‌های آزاد در امان نگه می‌دارد. داده‌های کافی وجود دارد که نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدان‌ها درست به همان روشی که به سلول‌های معمولی کمک می کنند، از سلول‌های خطرناک سرطانی محافظت به عمل می‌آورند. وقتی بدن مقادیر بالایی آنتی‌اکسیدان دریافت می‌کند سلول‌های سرطانی این مکمل‌ها را دریافت و ذخیره کرده و توانایی زنده ماندن را در خود افزایش می‌دهند.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

1445092283602_2.jpgمهندسان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو فناوری جدیدی را برای تولید یک شارژر بی‌سیم ابداع کرده‌اند که برای همه دستگاههای الکترونیکی مختلف با نشان‌های تجاری گوناگون سازگار است.طراحی سایت

محققان یک پلت‌فرم شارژر دو فرکانسی را تولید کرده‌اند که می‌تواند تلفن‌های همراه هوشمند، ساعت‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها را در یک زمان و بدون در نظر گرفتن استاندارد بی‌سیم یا فرکانسی که از هر دستگاه پشتیبانی می‌کند، شارژ کند.

پاتریک مرسیه، رهبر این تحقیق اظهار کرد: طبق دانش ما، این تنها فرستنده برق بی‌سیم چند استاندارد است که نشان داده می‌تواند بطور همزمان در دو فرکانس مختلف با بهره‌وری بالا عمل کند.

این شارژر جهانی بی‌سیم همچنین چالشی را مد نظر قرار داده که فناوری بی‌سیم کنونی را تحت‌الشعاع قرار داده و آن هم، عدم تطابق میان سه استاندارد بی‌سیم رقیب در بازار کنونی موسوم به Qi، Powermat و Rezence است.

هر شارژر بی‌سیم کنونی یا از استاندارد Qi، یا Powermat و یا Rezence پشتیبانی می‌کند و تنها با دستگاههای کار می‌کند که از همان استاندارد پشتیبانی کنند.

فناوری شارژ بی‌سیم به آمادگی لازم برای جنگی مشابه رقابت بین بلو ری و دی‌وی‌دی HD رسیده است. جنگ بین استانداردهای بی‌سیم نامنطبق می‌تواند این حوزه را به حدی زمین‌گیر کند که یک برنده پیدا شود.

مرسیه اظهار کرد: ما برای کمک به اجتناب از وقوع چنین شرایطی یک فناوری بی‌سیم ساخته‌ایم که جهانی بوده و از همه این استانداردها حمایت می‌کند، از این رو مهم نیست که دستگاه شما از چه استانداردی پشتیبانی می‌کند.

این سه استاندارد با سه فرکانس مختلف کار می‌کنند: Qi و Powermat در 200 کیلوهرتز و Rezence در 6.78 مگاهرتز.

اینجاست که چالش واقعی نمایان می‌شود. برای اینکه یک شارژر بتواند از چندین استاندارد پشتیبانی کند، باید در سراسر این فرکانس‌های بسیار متفاوت عمل کند. مرسیه و تیمش برای حل این مشکل یک پلت‌فرم شارژ با قابلیت اجرا در فرکانس‌های مختلف ساخته‌اند که توسط هر سه استاندارد مذکور پشتیبانی می‌شود.

این فناوری اکنون ثبت اختراع شده و محققان به دنبال شرکای تجاری برای تبدیل طرح خود به محصول تجاری هستند.

جزئیات این فناوری در مجله Transactions on Power Electronics منتشر شده است.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

1445158231890_0.jpgبرج جدید مرکز علوم Phänomenta آلمان یک سازه نورانی شده با ال‌ای‌دی‌هایی است که دینامیک چرخش زمین را به بازدیدکنندگان موزه نمایش می‌دهد.

 منطقه خراسان، این سازه حدود 76.1 متر بلندی دارد و در دو طبقه در مرکز علوم در مساحت 1400 متر مربع ساخته شده است.طراحی سایت

این سازه دارای آونگ فوکوی معلق 30متری است که یک توضیح تجربی از چرخش زمین را ارائه می‌کند و شامل تصویر خیره‌کننده‌ای از شهر لودن‌شاید است.

چندین گروه بر روی قسمت‌های مختلف این پروژه کار کرده‌اند؛ از جمله طراحان گروه Beier+Wellach Projekte کار ساخت بخش داخلی، تیم KKW Architekten به همراه Winkels Behrens Pospich Ingenieure für Haustechnik GmbH مسوول سیستم روشنایی و WERNER Bauingenieure و TLIngenieure کار ساخت ساختار دو تکه قاب فولادکاری و غشای بیرونی را برعهده داشته‌اند.

طراحی این سازه توسط شرکت Schneider+Schumacher بر اساس طرح معماری Frankfurt انجام شده و طراحان از ساختمان بتنی زیرین به عنوان پایه برای فولادکاری استفاده و ساختار سبک وزن ظریفی ایجاد کرده‌اند. شکل پوسته مانند نیز به صورت مارپیچ در امتداد آن کشیده شده است.

آونگ این سازه به صورت مستقل از سازه اصلی قرار گرفته و ارتعاش تولید شده با باد در داخل آن محسوس است. این سازه شامل بخش‌های لوله مانند دوار توخالی بوده که با جوش به یکدیگر متصل شده‌اند.

ظاهر پوسته مانند آن سبک و بارنگ‌های مختلف LED روشن شده است. این مارپیچ از سه بخش پوسته، سه کابل اصلی و میله‌ نگهدارنده کابل و بندها تشکیل شده است.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

1445092686472_0.jpgناسا به تازگی تصویر خارق‌العاده‌ای منتشر کرده که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ثبت شده است و یک چاله تاجی عظیم به شکل سیاهچاله را روی سطح ستاره میزبان منظومه شمسی نمایش می‌دهد.طراحی سایت

 چاله‌های تاجی به مناطق باز مغناطیسی گفته می‌شود که یکی از منابع باد پرسرعت خورشیدی هستند.

به گفته ناسا، باد خورشیدی پرسرعتی که این چاله تاجی نشات گرفته و تصویر آن در روز 10 اکتبر (18 مهر) ثبت شده، یک توفان ژئومغناطیسی را در نزدیکی زمین ایجاد کرد که منجر به چندین شب نمایش آسمانی شفق قطبی شد.

این تصویر در طول موج‌های 193 انگستروم ثبت شده که برای چشم انسان غیرقابل مشاهده نیست و معمولا در تصاویر به رنگ برنز نمایش داده می‌شود.

رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا از زمان پرتاب در سال 2010 تاکنون به رصد خورشید مشغول بوده است. این فضاپیما برای کمک به درک بهتر تاثیر خورشید بر زمین و فضای نزدیک به زمین با بررسی جو خورشید در مقیاس‌های کوچک فضا و زمان و در طول‌موجهای مختلف بطور همزمان طراحی شده است.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

1444385069667_00.jpg

نخستین تصاویر رنگی از رنگ جو پلوتو که توسط فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا ثبت شده‌اند، حاکی از آن هستند که آسمان این سیاره، آبی رنگ است.

این کشف قابل توجه در مورد سیاره پلوتو روز پنج‌شنبه (16 مهر) توسط ناسا اعلام شد.

آلان استم، محقق ارشد ماموریت نیوهورایزنز از موسسه تحقیقاتی ساوث‌وست در کلرادو اظهار کرد: چه کسی انتظار داشت یک آسمان آبی در کمربند کویپر وجود داشته باشد. واقعا خارق‌العاده است.طراحی سایت

خود ذرات مه به رنگ خاکستری یا قرمز هستند، اما شکلی که آن‌ها نور آبی را منکسر می‌کنند، توجه دانشمندان تیم علمی نیوهورایزنز را به خود جلب کرده است.

این فضاپیما همچنین توانسته مناطق بسیار زیاد کوچک و حفاظت نشده یخ آب را در پلوتو شناسایی کند. این کشف با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط ابزار نقشه‌بردار ترکیب طیفی رالف بر روی فضاپیمای نیوهورایزنز انجام شده است.

کارلی هووت، از اعضای تیم اظهار کرد: این رنگ آبی درخشان نشانگر اندازه و ترکیب ذرات مه است. یک آسمان آبی اغلب در نتیجه انکسار نور خورشید توسط ذرات ریز ایجاد می‌شود. بر روی زمین، این ذرات شامل مولکول‌های بسیار ریز نیتروژن هستند. ذرات روی پلوتو بنظر بزرگتر هستند اما همچنین مانند ذرات تولین، از اندازه نسبتا کوچکی برخوردارند.

فضاپیمای نیوهورایزنز در حال حاضر در فاصله پنج میلیون کیلومتری زمین قرار داشته و همه سیستم‌های آن در سلامت کامل به کار مشغول هستند.

انتهای پیام

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

1436101678186_00.jpg

یک تراشه رایانه‌ای جدید از جنس شیشه حرارت دیده که با تحریک از راه دور طی چند ثانیه خود را از بین می‌برد، می‌تواند داده‌های حساس را ایمن نگهدارد.

رویکرد جدید از ویفرهای سیلیکونی رایانه‌ استفاده می‌کند که به قطعه‌ای از شیشه گرمادیده متصل است و به محض حرارت دیدن در یک نقطه به قطعات ریز خرد می‌شود.

به گفته گریگوری وایتینگ، دانشمند مواد و مدیر گروه الکترونیک شرکت PARC در آمریکا و سازنده این فناوری، این حرارت می‌تواند توسط یک کنترل از را دور انجام شود و در آینده می‌تواند به طرزی باورنکردنی توسط هرچیزی از وای‌فای گرفته تا سیگنال فرکانس رادیویی امکان‌پذیر شود.طراحی سایت

این فناوری می‌تواند کار بازیافت دستگاه‌های الکترونیکی را تسهیل کرده یا به تامین امنیت داده‌های موجود بر روی دستگاه‌های الکترونیکی به سرقت رفته کمک کند.

محققان تصمیم گرفتند از شیشه حرارت دیده - یک ماده با نیروی فوق‌العاده که شیشه ایمنی نیز خوانده می‌شود - برای ساخت الکترونیک خود تخریب‌شونده استفاده کنند.

معمولا شیشه با خنکسازی لبه‌ها، حرارت داده می‌شود. قسمت بیرونی شیشه منقبض شده و این بخش بیرونی فشرده می‌شود. در همان حین، بخش گرمتر داخلی، تنش کششی بسیار بالایی را حفظ می‌کند.

اگرچه این شیشه از حد عادی مقاومتر است، اما اگر تکه‌ای از شیشه ایمنی را بشکنید، تقریبا منفجر شده و به شکل تکه‌های بسیار کوچک، خرد می‌شود.

از آنجایی که شیشه یک رسانای دمای پایین است، فرآیند حرارت دیدن تنها بر روی شیشه‌هایی عمل می‌کند که حداقل 0.03 اینچ ضخامت داشته باشند؛ در حالیکه تولید ذرات ریز نیازمند مواد باریکتر است.

محققان از روش دیگری موسوم به تبادل یونی استفاده کردند. آن‌ها با قطعه نازکی از شیشه شروع کردند که غنی از یون‌های سدیم بود.

دانشمندان سپس شیشه را در حمام داغی از نیتریت پتاسیم قرار دادند. پس از آن، یون‌ها پتاسیم تلاش کردند جای خود را با یونهای سدیم عوض کنند اما از آنجایی که یونهای سنگین‌تر پتاسیم باید خود را فشرده کنند تا درون ماتریکس سیلیکونی جا بگیرند، این امر باعث ایجاد تنش بسیار بالایی در شیشه می‌شود.

روش جدید اجازه می‌دهد هر ویفر سیلیکونی مستقیما به شیشه متصل شود یا آن‌ها را به هم می‌بافد.

محققان برای القای خودکشی به تراشه، آن را با یک عنصر حرارتی کوچک تحریک کردند که باعث یک شوک حرارتی شده و شکستی را ایجاد می‌کند که در کل شیشه منتشر می‌شود.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

1431321635214_29-11-1387_IMAGE633704802539265000.jpg

دانشمندان آرژانتینی موفق شده‌اند جنین گونه‌های در معرض خطر انقراض همچون یوزپلنگ آسیایی، ببر و گربه بنگال را از سلول‌های پوست منجمد شده تولید کنند که این دستاورد می‌تواند به حفظ تنوع زیستی سیاره کمک کند.طراحی سایت

دانسل سالامونه، دانشیار برزشناسی دانشگاه بوینوس‌آیرس اظهار کرد: ما به عنوان اولین گام بر روی گونه‌های غیربومی کار می‌کنیم. هدف اصلی ما جلوگیری از انقراض گونه‌های بومی مانند پلنگ خالدار آمریکایی است.

وی افزود: باغ‌وحش بوینوس آیرس دارای یک بانک داده ژنتیکی است که در آن، همه گونه‌های بومی و غیربومی حفظ شده‌اند.

اما این دانشمندان نتوانسته‌اند این پروژه را از مرحله جنینی فراتر ببرند، زیرا قرارداد آن‌ها با باغ‌وحش به این شکل است که باید از استانداردهای اخلاقی انجمن آکواریوم‌ها و باغ‌وحش‌های آمریکای لاتین پیروی کنند. طبق این قوانین، آزمایشات این چنینی تنها تا مرحله جنینی امکان‌پذیر است.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

محققان دانشگاه استنفورد به همراه محققان چینی در کشف جالبی دریافته‌اند که گونه‌هایی از کرمها عاشق خوردن پلاستیک‌هایی هستند که برای برخی حیوانات سمی است.طراحی سایت

زباله‌های پلاستیکی در حال حاضر از کنترل خارج شده‌اند و استیروفورم یا پلی‌استیرین از بدترین انواع زباله‌های پلاستیکی هستند . آمریکایی‌ها در هر سال 25 میلیارد ظرف استیروفورمی را دور می‌اندازند. حدود دو میلیون تن از این مواد به زباله‌گاه‌ها راه پیدا می‌کند و تقریبا هرگز تجزیه زیستی نمی‌شوند.

کشف جدید محققان مبنی بر اینکه برخی کرم‌ها می‌توانند به طور انحصاری از این مواد پلاستیکی تغذیه کنند بسیار شگفت‌آور و مبهوت‌کننده است. این کرم‌ها علاوه بر این که می‌توانند این نوع پلاستیک‌ها را هضم کنند، قادرند آنها را به دی‌اکسیدکربن و ضایعاتی تبدیل کنند که به عنوان خاک محصولات زراعی قابل کاربرد هستند.

این کرمها بعد از هضم پلاستیک، نیمی از استیروفوم را به دی‌اکسیدکربن تبدیل می‌کند. بخش دیگر مواد پلاستیکی به صورت گلوله‌های کوچک غیرسمی دفع می‌شوند. در تمام آزمایش‌هایی که تاکنون به انجام رسیده، ثابت شده است که مواد بازمانده از تغذیه کرم‌ها برای استفاده به عنوان کود و کمک به رشد محصولات زراعی مناسب هستند.

استفاده از این روش مسلما باعث کاهش ضایعات پلاستیکی موجود در طبیعت می‌شود و همچنین می‌تواند به تولید پلاستیک‌های زیستی جدیدی منجر شود که در زمین و دریاها انباشته نمی‌شوند.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

عضو هیات علمی گروه گیاه پزشکی دانشگاه ایلام از ثبت جهانی یک حشره ماده بومی استان ایلام خبر داد. 1443345914811_155.jpg

دکتر مجید میراب بالو با اعلام این خبر اظهار کرد: نمونه این حشره ماده از گونه تریپس تحت عنوان Eryngyothrips veisii Mirab -balou, 2015 از خاک زیر درختان بلوط چغاسبز ایلام جمع‌آوری شد.

وی افزود: مدت زمان کشف، جمع‌آوری نمونه‌ها، مطالعه، بررسی و نوشتار مقاله در خصوص این گونه جدید از مهرماه سال گذشته در یک دوره یک ساله انجام گرفت؛ هرچند تاکنون موفق به یافتن نوع نر این گونه نشده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نمونه‌هایی از این حشره در کلکسیون حشره‌شناسی دانشگاه ایلام و همچنین در کلکسیون حشره‌شناسی دانشگاه کشاورزی جنوب چین (گوآنگجو) نگهداری می‌شوند.

میراب بالو یادآور شد: هفته گذشته مقاله مربوط به این گونه در مجله Vestnik Zoologii (دارای نمایه ISI) در کشور اوکراین که یکی از معتبرترین مجلات بین‌المللی در زمینه جانورشناسی است، به چاپ رسید.

وی گفت: این جنس Eryngyothrips دارای تنها پنج گونه در دنیا است و گونه جمع‌آوری شده از ایلام، ششمین گونه شناسایی شده از این جنس در دنیا است که دارای بال‌های بسیار کوتاه، بدن دو رنگ (قهوه‌ای تیره و روشن) با یک هزار و 200 میکرون طول است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون مشغول مطالعه روی بندپایان موجود در خاک هستیم و نمونه‌های فراوانی از حشرات و کنه‌های خاک‌زی را در خاک زیر درختان بلوط و درختان سوزنی برگ بوستان جنگلی چغاسبز جمع‌آوری کرده‌ایم.

خاک سطح جنگل و عرصه‌های طبیعی زاگرس از حیث وجود بندپایان خاک‌زی بسیار غنی بوده که نشانگر حاصلخیزی این خاک‌ها است. گونه‌های فراوان جانوران بی مهره به زندگی در شرایط مختلف سازگارند و تقریبا در همه جا یافت می‌شوند و به خصوص خاک از مهم‌ترین زیستگاه‌های بی مهرگان محسوب می‌شود و بندپایان متنوع‌ترین گروه جانوران هستند که 78 درصد گونه‌های جانوری در این شاخه قرار دارند. تغییراتی که در خاک‌ها انجام می‌پذیرد، به وسیله موجودات زنده در خاک صورت می‌گیرد؛ این موجودات بر اساس نحوه تغذیه میزان فراوانی و عناصر معدنی حاصل از تجزیه بدن خود در بهبود خصوصیات خاک بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم دخالت می‌کنند.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰
فاطمه سلیمانی دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو اظهار کرد: فعالیت کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو در راستای آن است که  از تجویز و مصرف نامناسب و غیرمنطقی دارو به‌وسیله ابزارهای استراتژیک و راهکارهایی که در کشور وجود دارد جلوگیری کند تا به این وسیله بتواند اصلاح رفتاری در این حوزه انجام دهد لذا با توجه به اینکه دگزامتازون از جمله بالاترین داروهای تجویزی در نسخ بیمه پزشکان عمومی است آموزش‌های زیادی برای افزایش آگاهی و دانش بیماران و مصرف کنندگان، به‌ویژه در خصوص اثرات این دارو، به دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته شده است.
دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو همچنین با بیان اینکه روند تجویز دگزامتازون در سالهای اخیر سیر نزولی داشته است، ادامه داد: هنوز هم این میزان  تجویز، بالا است. طراحی سایت
وی ادامه داد: دگزامتازون و به طور کلی کورتون‌ها باعث پوکی استخوان می‌شوند و ربطی هم به دُوز آنها ندارد حتی در صورت ضرورت هم بیماری که داروی کورتونی مصرف می‌کند باید آگاه باشد که خطرات آنها بیش از فوایدشان است.
سلیمانی با اشاره به اینکه اینگونه هم نیست که تصور شود اگر بنا بر تجویز پزشک هم نیاز به مصرف این دارو وجود دارد از بیم گرفتاری به پوکی استخوان از آن چشم بپوشیم لذا همواره باید در خاطر داشت که مصرف بیش از حد دارو، و نیز کمتر از حد مجاز آن برای بیمار عوارض دارد.
وی به نکته مهم دیگری نیز در باره دگزامتازون پرداخت و اظهار داشت: بسیاری از مواقع تجویز و مصرف این دارو در اندیکاسیون مرتبط نیست و این در حالی است که در برخی موارد حتی برای سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی نیز تجویز می‌شود با اینکه ضرورتی برای آن وجود ندارد.
 
دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو در ادامه داد: در اکثر کشورها به‌ویژه اروپا اگر برای بیمار ضرورت تزریق دارویی وجود داشته باشد این عمل حتماً باید در یک درمانگاه، کلینیک و یا بیمارستان انجام شود در صورتیکه در کشور ما در داروخانه‌های شهر، داروی تزریقی، تجویز، ارائه و مصرف می‌شود که این مسئله ایرادی بزرگ تلقی می‌شود.
سلیمانی در خاتمه خاطرنشان کرد: طبق آمار موجود در کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو میزان تجویز داروهای ورتیکواستروئیدها حدود 25 درصد است و دگزامتازون حدود 14 درصد نسخ بیمه پزشکان عمومی را به خود اختصاص می‌دهد.
  • spd kh