blueco

۵۲ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

کمک به سوزاندن کالری
درواقع عرق ریزی به هنگام خوردن غذاهای تند، کمک به یک هدف واقعی  است. براساس یک مطالعه که در «نیویورک تایمز» منتشر شد، مصرف یک بشقاب غذای تند، میزان سوخت کالری در بدن را 8 درصد افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر حرارت ایجاد شده در اثر طعم تند غذا، سوخت و ساز را در بدن افزایش می‌دهد. مطالعات دیگری نشان داده اند افرادی که  ذایقه شان طعم تند را می‌پسندد، در پرس‌های اصلی، کالری کمتری مصرف می‌کنند؛ پس اگر به دنبال از دست دادن وزن هستید، شاید بتوانید غذاهای تند را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.طراحی سایت

محافظت از قلب
مطالعات زیادی نشان داده اند مردم کشورهایی که به رژیم‌های غذایی تند تمایل دارند بسیار کمتر از مردم مناطقی که انتخاب‌های غذایی ملایم تری دارند دچار حملات قلبی می‌شوند. چرا؟ به نظر می‌رسد مصرف فلفل تند اثر کلسترول بد یا  LDL را از بین می‌برد. افزون بر این «کپسایسین» ماده شیمیایی مسؤول اثرات سوزاننده غذاهای تند در دهان، با التهاب، عاملی که می‌تواند منجر به حمله قلبی شود، مبارزه می‌کند.

دور کردن سرطان
براساس تحقیقات پزشکی ای که بتازگی انجام شده، کپسایسین همان تأثیری را بر سلول‌های سرطانی دارد که داروهای قدرمند ضد سرطان. ظاهراً این ماده شیمیایی آنقدر قدرتمند است که سلول‌های سرطانی خون را از بین می‌برد و رشد تومورهای کشنده را کند می‌کند.

به تأخیر انداختن مرگ
«نمردن» شاید از بهترین فواید غذاهای تند باشد. به از دست دادن وزن، کاهش خطر حمله قلبی و سرطان، مواردی مثل کاهش فشار خون و کاهش سطح عصبانیت را هم بیفزایید. یک مطالعه که در سطح گسترده ای (روی 500 هزار نفر) در چین انجام شد، نشان داد همه این‌ها در کسانی که 3 تا 7 روز در هفته تندی جات مصرف می‌کنند، خطر مرگ را تا 14 درصد کاهش می‌دهند.

تسکین درد
شاید توضیح علمی این موضوع کمی پیچیده باشد. اما به شکل ساده می‌توان گفت کپسایسین می‌تواند مانع ارسال علایم خاصی  شود که از سلول‌های عصبی به مغز فرستاده می‌شوند، در نتیجه احساس هرگونه درد در شما از بین می‌رود. به همین دلیل است که کپسایسین معمولاً از مواد تشکیل دهنده کرم ها یا داروهای خوراکی ضد درد است. درواقع حس سوزاننده تندی، باعث حذف منبع درد می‌شود.

شادتر شدن
مصرف غذاهای تند باعث می‌شود مغز هورمون‌های «شادی» مثل «سروتونین» تولید کند. این هورمون کمک می‌کند با افسردگی، اضطراب، خشم و استرس بهتر مقابله کنید. شاید به همین دلیل است، افرادی که غذاهای تند می‌خورند معمولاً همیشه بسیار شاد به نظر می‌رسند، حتی وقتی که تندی غذا اشک شان را درآورده است!

بهتر شدن حال معده
چی؟ غذای تند حال معده را خوب می‌کند؟ درست است. یک تحقیق جدید که در دانشگاه «تورنتو» انجام شد نشان داد مصرف تندی جات تولید اسید «گاستریک» و خونریزی احتمالی معده را کاهش می‌دهد و از احتمال ابتلا به «زخم گوارشی»  53 درصد می‌کاهد.

تأمین مواد مغذی
مصرف غذاهای تند به صورت روزانه  سبب تأمین آسان‌تر بعضی از مواد مغذی ای می‌شود که مصرف روزانه آن‌ها توصیه شده است؛ ویتامین‌های A و Cو برخی از مواد معدنی مهم از جمله این مواد هستند.

• ۰
عجیب ترین اتفاق در علم پزشکی ؛ ساخت گوش واقعی انسان !

دانشمندان آمریکایی توانستند با استفاده از چاپگر سه بعدی، یک گوش مصنوعی بسازند. البته نوعی گوش مصنوعی که از سلول‌های واقعی انسان ساخته شده و بنابراین کاملا مثل گوش واقعی زنده است.طراحی سایت

دانشمندان قبلا هم توانسته بودند از سلول‌های زنده به عنوان ماده‌ی خام چاپگرهای سه بعدی استفاده کنند و بعضی بافت‌ها را بسازند. با این حال بافت‌هایی که چاپ می‌کردند خیلی ریز و ناچیز بودند، چرا که ساختارهای بزرگتر سلولی خیلی زود از هم می‌پاشند و معمولا سلول‌هایی که در عمق بافت قرار دارند بر اثر کمبود اکسیژن می‌میرند. در حقیقت اگر قطر بافتی که آن‌ها چاپ می‌کردند از ۰.۲ میلی‌متر بیشتر می‌شد، سلول‌ها بر اثر کمبود اکسیژن و مواد مغذی از بین می‌رفتند. ولی اکنون دانشمندان از نوعی فناوری جدید به نام «چاپگر یکپارچه‌ی بافت-اندام» (ITOP) استفاده کرده‌اند که باعث می‌شود بتوانند اندام‌هایی مثل لاله‌ی گوش را در ابعاد واقعی بسازند و در عین حال همه‌ی سلول‌های آن زنده بمانند.

پژوهشگران مرکز پزشکی «ویک فورست باپتیست» (Wake Forest Baptist) در این فناوری، ابتدا یک هیدروژل چسبناک سازگار با سلول‌ها را با یک ماده‌ی سفت‌تر که می‌تواند حفظ کننده‌ی ساختار کلی اندام باشد، در هم می‌بافند. در این ساختار، کانال‌های خیلی کوچکی بوجود می‌آید که می‌توانند اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌هایی که در عمق قرار دارند برسانند تا این سلول‌ها خفه نشوند. به نوعی این اندام ساختار اسفنجی دارد. سپس وقتی این اندام به بدن جانور وصل می‌شود، به مرور زمان ساختار ماده‌ی سفت‌تر از بین می‌رود و در عوض با پروتیین‌های طبیعی تولید شده توسط سلول‌ها جایگزین می‌شود.

پژوهشگران به جز گوش انسان، قبلا با این روش برای موش‌ها، استخوان، ماهیچه و غضروف هم درست کرده بودند. مثل اندام‌های واقعی، در این اندام‌های چاپ شده هم رگ‌های خونی و ساختارهای درونی حیاتی مثل عصب‌ها بوجود می‌آید. بنابراین هرچند که ظاهر بیرونی این گوش پیچیده به نظر می‌رسد، ولی در مقایسه با پیچیدگی ساختار درونی آن خیلی ساده است. مقاله‌ی آکادمیک این پژوهش در نظریه‌ی «نیچر بیوتکنولوژی» (Nature Biotechnology) منتشر شده است.

پروفسور «آنتونی آتالا» (Anthony Atala) که سرپرست این گروه پژوهشی است می‌گوید اکنون این بافت‌ها را می‌توان برای انسان استفاده کرد. اکنون این اندام‌های چاپ شده به اندازه‌ی اندام‌های واقعی انسان مقاوم هستند و دانشمندان می‌خواهند ببینند که دوام آن‌ها چقدر است. آتالا می‌افزاید که چاپ سه بعدی درب‌های جدیدی را برای پزشکی می‌گشاید. اگر فردی قسمتی از اندام خود، مثل تکه‌ای از استخوان فکش را از دست داده باشد، از جمجمه‌ی او اسکن سه بعدی می‌شود و سپس کامپیوتر تشخیص می‌دهد که قسمت از دست رفته باید به چه شکلی چاپ شود. چاپگر سه بعدی هم با استفاده از فناوری ITOP تکه‌ی از دست رفته را می‌سازد.

پژوهشگران اکنون درحال مذاکره با سازمان غذا و دارو هستند تا بتوانند این اندام‌ها را روی انسان‌ها آزمایش کنند و در نهایت بتوانند به یک فناوری پخته و قابل اعتماد برای جایگزین کردن اندام‌های از دست رفته‌ی انسانی از طریق چاپ سه بعدی با استفاده از سلول‌های زنده برسند.

• ۰
جراحی از راه دور با اینترنت ۵G !
شرکت سوئدی اریکسون با همکاری شرکت مخابراتی TeliaSonera برای پیاده‌سازی ارتباطات ۵G همکاری نزدیکی دارد. آن‌ها می‌خواهند تا سال ۲۰۱۸ اینترنت ۵G را به دو شهر استکهلم و تالین بیاورند. یکی از اهداف اصلی آن‌ها برای توسعه‌ی اتصال ۵G، کاربرد آن در پزشکی از راه دور است. در پزشکی از راه دور، پزشک می‌تواند از راه دور، مثلا از یک کشور دیگر، نسبت به عمل جراحی بیمار اقدام کند.طراحی سایت

در واقع، حرکات دست جراح روی بدن بیمار شبیه‌سازی می‌شود؛ جوری که پزشک حس می‌کند در یک شرایط واقعی در حال جراحی است. احتمالا تا چند روز دیگر در بارسلون اسپانیا و در جریان رویداد MWC 2016‌ شاهد پیش‌نمایشی از فناوری‌ های مرتبط با پزشکی از راه دور خواهیم بود. آقای «اریک دالمن» (Eric Dahlman) یکی از متخصصان بخش فناوری‌های رادیویی شرکت اریکسون در مورد اتصال ۵G می‌گوید: «ما به کاربردهایی فراتر از این‌ها فکر می‌کنیم؛ احتمالا کاربردهایی وجود دارد که هنوز حتی به ذهنمان هم خطور نکرده.»

• ۰
1452345389559_2DB5796700000578-0-image-a-18_1445621867527.jpgمحققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همکاری مشترکی با پژوهشگران مرکز تحقیقات پزشکی مشهد، نمونه‌های آزمایشگاهی رادیودارویی را طراحی کرده‌اند که تصویربرداری از جریان خون انسان را امکانپذیر کرده است.طراحی سایت

در سال های اخیر، با توسعه‌ پزشکی هسته‌ای، بررسی نحوه‌ عملکرد قلب، نقشه‌برداری از جریان خون و شناسایی خونریزی دستگاه گوارشی از مهم‌ترین اهداف این علم نوین به شمار می‌آید البته یکی از بزرگ‌ترین موانع در تصویربرداری جریان خون در بدن انسان، نشاندار کردن گلبول‌های قرمز خون بیمار در محیط آزمایشگاه در بخش پزشکی هسته‌ای است که ریسک انتقال عفونت را از طریق خون افزایش می‌دهد. بنابراین، نیاز مبرم به یک جایگزین مناسب و ایمن با ماندگاری بالا جهت تصویربرداری از عروق به شدن احساس می‌شود.

به گفته‌ دکتر محمود رضا جعفری مجری طرح، هدف از این پژوهش طراحی رادیوداروی مناسب برای عکسبرداری از جریان خون به کمک ترکیبات نانوساختار پلیمری بوده است. به این منظور نمونه‌هایی از یک فرآورده‌ پلیمری نانوساختار تهیه شده و پس از نشاندار شدن، با استفاده از روش‌های موجود، عملکرد آن برای عکسبرداری جریان خون در مدل حیوانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی در ادامه در خصوص آزمون صورت گرفته در شرایط درون تنی بر روی نمونه‌ طراحی شده عنوان کرد: «در این پژوهش، پس از تهیه‌ نانولیپوزوم‌های پلی اتیلن گلایکول، این ترکیبات جهت ردیابی در جریان خون، نشاندار شدند. نانولیپوزوم‌ها، پس از ورود به بدن ضمن ارزیابی میزان ماندگاری و امکان انتشار مناسب در جریان خون، مورد آزمون عکسبرداری جریان خون عروقی قرار گرفته‌اند.»

طبق نتایج حاصل شده به کمک رادیوداروی طراحی شده در این طرح، امکان تولید نانولیپوزوم‌های مشابه سلول‌های خونی انسان وجود دارد. این نانولیپوزوم ها، توانایی همسان سازی عملکرد سلول ها در عروق خونی جهت تصویربرداری از جریان خون را دارد. همچنین با بهره گیری از نانو لیپوزوم‌های طراحی شده، بررسی دقیق‌تر عملکرد دریچه‌های قلبی و محاسبه میزان برون دهی قلب، میسر شده است.

جعفری، در پایان به روش ساخت و بررسی عملکرد این نانو داروی اشاره کرده و افزود: « در ابتدا نانولیپوزم‌های پلی اتیلن گلایکول حاوی گلوتاتیون به روش تبخیر حلال و اکستروژن تهیه شده و ابعاد آنها در بازه 50 تا 100 نانومتری، با استفاده از میکروسکوپ الکترونی و دستگاه اندازه گیری سایز و بار سطحی تأیید شده است.

نانولیپوزوم‌ها به کمک ترکیبات چربی دوست 99mTc-HMPAO نشاندار شد و پس از تغلیظ سازی به کمک دستگاه فیلتر سانتریفیوژ، با تزریق وریدی به دم موش‌ها یا گوش خرگوش‌ها وارد شد. در مرحله آخر، با استفاده از دوربین گاما سوفا با کولیماتور با انرژی پائین و رزولوشن بالا، توسط متخصص پزشکی هسته ای، تصاویر جریان خون اطراف قلب، کبد، طحال، مثانه از نظر کیفی بررسی شده و جهت بررسی نیمه کمی با رسمROI) Regions of Interest ) صورت گرفت.»

نتایج این پژوهش در مجله‌ Iranian Journal of Pharmaceutical Research (جلد 14، شماره 4، سال 2015، صفحات 981 تا 988) به چاپ رسیده و حاصل همکاری دکتر کیوان صدری – عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد- و سایر همکاران از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، مرکز داروسازی مشهد، مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای مشهد و پژوهشگاه علوم و تکنولوژی تهران است.

• ۰

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه خشکبار اولین صنعت غیر نفتی کشور به شمار می‌رود، گفت: صنعت خشکبار برای کشور بیشترین ارزآوری را دارد.طراحی سایت1425452540092_27.jpg

علیرضا ارزانی ممقانی در حاشیه افتتاح اولین و بزرگترین مرکز عرضه تمام مکانیزه آجیل و خشکبار در کشور در مشهد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه صنعت خشکبار اولین صنعت غیر نفتی کشور است، اظهار کرد: این در حالی است که متاسفانه این صنعت محروم مانده است و توجه‌ ویژه‌ای به آن نشده است.

وی با اشاره به اینکه خام‌فروشی یعنی خون‌فروشی ادامه داد: جای تاسف است که در تمام مدت صادرات خشکبار صادرات این محصولات به صورت خام انجام شده است. هنوز پسته در کیسه‌های 50 کیلویی صادر می‌شود این همان خون‌فروشی است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی با بیان اینکه تکیه بر صنعت خشکبار می‌توانست مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌های نفتی را کاهش دهد، افزود: اتکا به صنعت نفت سبب شد که تحریم‌های اعمال شده کشور را دچار شرایط بحرانی کند و توجه به صنعت خشکبار که برخی آن را صنعت مادر می‌دانند، می‌توانست کشور را تا حدودی از این معضل نجات دهد.

ارزانی‌ممقانی خاطرنشان کرد: کشور چهار فصل ایران در زمینه کشاورزی داری پتانسیل ویژه‌ای است و در این زمینه از مزیت‌های عالی برخوردار است و اقلیم مناسبی برای تولید آجیل و خشکبار داراست. تنوع محصولات خشکبار کشور در دنیا بی‌نظیر است. تمام مردم دنیا ایران را بیشتر از اینکه با نفت بشناسند با آجیل و خشکبار آن می‌شناسند، اما متاسفانه به دلیل نامعلومی توجه مناسبی به این صنعت نشده است.

وی در خصوص مجموعه اقتتاح شده تصریح کرد: این مجموعه سابقه خوبی در صنعت خشکبار دارد. متولیان این مجموعه این صنعت را با علم روز آمیخته و توانسته‌اند چنین مجموعه‌ای را ایجاد کنند که خبر خوبی برای صنعت خشکبار کشور بوده و نویدبخش روزهای خوبی است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید صنعت خشکبار کشور را از حالت سنتی درآوریم، عنوان کرد: متاسفانه امروز در کشور برند خوبی در بازار جهانی یا داخلی در دسترس نیست.باید سنت به صنعت تبدیل شود و جای خوشحالی است که در این مجموعه این مهم محقق شده است.

ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه در سال جاری کمبود خاصی در هیچیک از اقلام آجیل و خشکبار وجود ندارد، افزود: متاسفانه با کمبود مشتری مواجه هستیم. افزایش قیمتی برای هیچیک از اقلام خشکبار در نظر گرفته نشده زیرا توان مردم برای خرید آجیل کم شده است.

• ۰

محققان یک برنامه نرم‌افزاری را توسعه داده‌اند که گوشی‌های هوشمند را به شبکه لرزه‌نگاری ساده تبدیل کرده و کاربران را از زمین‌لرزه‌های قریب الوقوع آگاه می‌کند. طراحی سایت1455435146508_460259-app.jpg

این برنامه که MyShake نام دارد با استفاده از شتاب‌سنج گوشی‌های هوشمند، تکانه‌های زمین بر اثر زلزله را ضبط می‌کند.

در حال حاضر، این برنامه اطلاعات را از شتاب‌سنج گوشی‌های همراه جمع‌آوری کرده ، آن را تجزیه و تحلیل می‌کند و اگر آن‌ها را متناسب با مشخصات ارتعاشی زلزله ببیند، برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه لرزه‌نگاری برکلی در دانشگاه کالیفرنیا می‌فرستد.

ریچارد آلن رهبر پروژه از دانشگاه کالیفرنیا اظهار کرد: "MyShake" نمی‌تواند جایگزین شبکه‌های سنتی لرزه‌نگاری مانند سیستم‌هایی بشود که مورد استفاده سازمان زمین شناسی آمریکا، دانشگاه برکلی،

دانشگاه واشنگتن و موسسه فناوری کالیفرنیا است اما می‌تواند در جاهایی که به شبکه لرزه‌نگاری سنتی مجهز هستند، در مورد وقوع زلزله سریع و دقیقتر هشدار دهد. این برنامه همچنین می‌تواند در مکان‌هایی که به هیچ شبکه لرزه‌نگاری مجهز نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه تنها گزینه برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه زلزله‌خیز مانند نپال یا پرو که هیچ شبکه لرزه‌نگاری یا سیستم هشداردهنده ای ندارند، شبکه لرزه‌نگاری مانند این برنامه است اما این امر نیازمند میلیون‌ها کاربر گوشی‌های هوشمند است.

گوشی‌های هوشمند به راحتی می‌توانند حرکت ناشی از زلزله را اندازه‌گیری کنند زیرا دارای سه شتاب‌سنج هستند که در داخل تعبیه شده است.

با وجود اینکه این شتاب سنج‌ها حساسیت و سرعت گوشی های هوشمند را بالا می‌برند اما برای استفاده در زمینه لرزه‌نگاری از حساسیت کمتری برخوردار هستند. با این حال آنها می توانند زلزله‌هایی با قدرت 5 ریشتر را که در 10 کیلومتری خود رخ میدهد تشخیص دهند و مزیت دیگر آنها که باعث نادیده گرفته شدن حساسیت پایین آنها میشود این است که براحتی می‌توانند در یک میلیارد گوشی در سراسر جهان وجود داشته باشند.

محققان الگوریتمی را در این برنامه تعریف کردند که با تجزیه و تحلیل داده‌های شتاب سنج گوشی، زلزله را از ارتعاشات عادی اطراف، مانند پیاده‌روی، پایکوبی یا زمین خوردن گوشی متمایز می‌کند.

در یک آزمون شبیه سازی شده، الگوریتمی که توسط این محققان توسعه یافته بود،با موفقیت 93 درصدی توانست لرزه های ناشی از زلزله را از ارتعاشات دیگر تشخیص دهد.

• ۰

دانشمندان دانشگاه واندربیلت در رویکردی عجیب و جالب توانسته‌اند با استفاده از دستگاه تولید پشمک، گامی در مسیر تولید اندام مصنوعی مانند مویرگها، کبد و سایر اندام بردارند.طراحی سایت

نتایج تحقیقات این محققان نشان می‌دهد که دانشمندان به رهبری لیون بلان، استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه واندربیلت توانسته‌اند مدل‌های مصنوعی هر دو اندام و رگهای انسان را با یک دستگاه ساده تولید پشمک 40 دلاری تولید کنند.1455432497607_2.jpeg

این محققان با الهام از طبیعت ظریف پشمک که مانند نوعی فیبر پیچیده یا به خاطر شکل خاص تولید این شیرینی، مانند فیبر الکتروریسی عمل می‌کند، هیدروژل را جایگزین این ماده در دستگاه کردند.

به گفته محققان، این ماده فیبری نخهایی تولید کرد که حدود یک دهم قطر موی انسان یا اندازه الیاف پشمک بودند تا بتوان از آن‌ها برای ساخت سازه‌های کانالی در سایر مواد استفاده کرد. همچنین مقاومت هیدروژل، این نخ‌های سه تا 55 میکرونی را به ماده‌ای ایده‌آل تبدیل کرد.

با وجود موفقیت اولیه آزمایش این محققان، اما مخالفت‌هایی با آن وجود دارد زیرا به گفته بلان، دستگاه تولید پشمک در مقایسه با رویکردهای قبلی بسیار عجیب است.

بلان اظهار کرد: برخی کارشناسان این حوزه تصور می‌کنند که این دستاورد بسیار عجیب است. اما ما نشان داده‌ایم که می‌توانیم از این روش ساده برای تولید شبکه‌های میکروسیال استفاده کنیم که از سیستم مویرگی سه‌بعدی در بدن انسان به شکل سازگار با سلول عمل می‌کند. معمولا ساخت شبکه‌های دوبعدی مشکل نیست؛ اما افزودن بعد سوم بسیار سخت‌تر است. با این رویکرد ما می‌توانیم سیستم خود را به شکل دلخواه، سه بعدی کنیم.

• ۰

شرکت گوگل در یک بازدید عمومی، عملکرد رایانه کوانتومی خود را که در یکی از مراکز ناسا قرار دارد برای عموم به نمایش گذاشت. این رایانه می‌تواند با سرعت بالاتری معادلات پیچیده را حل کند.طراحی سایت

شرکت هریس اند هریس (Harris & Harris) در حوزه سرمایه‌گذاری در علوم و فناوری‌های مختلف فعالیت دارد. این شرکت اعلام کرد که ناسا، گوگل و انجمن تحقیقات فضایی (USRA) میزبان یک تور بازدید علمی از مرکز تحقیقات آمز در ناسا هستند. در این مرکز رایانه کوانتومی D-Wave با 1097 کیوبیت قرار دارد. 5-1407.jpg

در این بازدید، عملکرد این رایانه برای علاقمندان نمایش داده می‌شود. شرکت گوگل از این رایانه برای حل یک معادله بسیار پیچیده که حاوی 1000 متغیر است، استفاده کرد و این معادله با سرعت بسیار بالاتری نسبت به رایانه‌های کلاسیک حل شد.

گروه هریس اند هریس یک شرکت سهامی عام بوده که در حوزه توسعه کسب و کار نیز فعالیت دارد. اطلاعات کامل درباره این گروه را می‌توان از پایگاه WWW.HHVC.Com بدست آورد.

• ۰

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی در تازه‌ترین تصاویر جالب از رویدادهای زمینی، غروب خورشید را از منظر این آزمایشگاه مداری به تصویر کشیده‌اند.طراحی سایت

اسکات کلی، فضانورد ناسا و فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی که از بهار 2015 برای انجام ماموریت یک ساله به این مدارگرد وارد شده، تصاویر خارق‌العاده‌ای را از طریق توئیتر خود با زمینیان به اشتراک گذاشته است.

از جمله این تصاویر می‌توان به شفق‌های قطبی زیبا،‌ بخشهای مختلف جهان در ساعات مختلف روز، کوهستان‌ها، ماه، سیارات و بسیاری چیزهای دیگر اشاره کرد.

کلی این بار سیصد و نوزدهمین روز حضور خود در ایستگاه فضایی را با تصویری از غروب خورشید کامل کرده است. 1455097025014_8.jpg

• ۰

محققان دانشگاه جنوب دانمارک ماده‌ای فلورسنت تولید کرده‌اند که با اطمینان بیشتری می‌تواند بمب‌ها را شناسایی کند.طراحی سایت

مواد فلورسنت که در مقابل مواد منفجره می‌درخشند، یکی از ابزاری هستند که ماموران امنیتی فرودگاه‌ها می‌توانند به وسیله آن از ایمنی مسافران اطمینان حاصل کنند. 1455097100206_7.jpg

پیش از این بسیاری از پلیمرهایی که برای شناسایی مواد منفجره استفاده می‌شدند، در حالت عادی نیز فلورسنت بودند. زمانی که نور این مواد با یک مولکول انفجاری تعامل می‌کند، به جای نور، حرارت منتشر کرده و دیگر فلورسنت نیست.

به گفته دانشمندان، محدودیت‌هایی برای این رویکرد وجود دارد. فقط مولکول‌های مواد انفجاری نیستند که باعث می‌شوند نور ماده فلورسنت از بین برود بلکه سایر ذرات نیز می‌توانند عامل این امر باشند.

از این رو محققان ماده‌ای را از یک مجموعه مولکولها ساختند که در حالت عادی فلورسنت نیست اما یکی از مولکول‌های این ترکیب موسوم به TNDCF از ویژگی خاصی برخوردار است که تنها در مجاورت مولکول‌های انفجاری یا نمک‌های بسیار خاص مانند انواع مبتنی بر کلورین یا فلورین، درخشان می‌شوند از این رو احتمال هشدارهای اشتباه کمتر می‌شود.

این محققان امیدوارند که دانش بدست آمده از تولید این ماده بتواند به ساخت دستگاههایی منجر شود که بر مولکول‌های مشابه تکیه داشته و در فرودگاه‌ها به شکل دقیق‌تری به شناسایی مواد منفجره کمک کنند.