blueco

۲۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یادی از خالق تابلوی معروف «دختر کُرد»

«دختر کُرد» یکی از معروف‌ترین تابلوهای عباس کاتوزیان است که طرح آن، بارها برای بافت تابلوفرش‌ها استفاده شده و به خانه‌ی بسیاری از ایرانی‌ها راه پیدا کرده است. بیستم مردادماه سالروز تولد این هنرمند نقاش است.

عباس کاتوزیان سال 1302 متولد شد. او یکی از نقاشان نسل دوم مکتب کمال‌الملک به‌شمار می‌رود. او در ابتدای مسیر هنری‌اش، به هنرستان کمال‌الملک رفت و در آنجا نزد اساتیدی مانند حسین شیخ و محمود اولیا آموزش دید. کاتوزیان بعدها چند سالی را در همین هنرستان مشغول فعالیت شد.طراحی سایت

رئالیسم و پرتره، مهم‌ترین سبک‌های کاری عباس کاتوزیان هستند. تابلوهای او سرشار از المان‌های سبک رئال هستند و سوژه‌ها به واقعیت خود بسیار وفادارند. او یکی از پرکارترین نقاشان معاصر است و در طول فعالیت هنری‌اش صدها تابلوی نقاشی با موضوعات مختلف خلق کرد. پرتره‌های مردم کوچه و بازار، سبد میوه و گل‌های زیبا موضوعات اصلی آثار او به‌شمار می‌روند. 

«دختر کرد» اثر عباس کاتوزیان

او درباره‌ی علاقه‌اش به پرداختن به سوژه‌های ملی در آثارش گفته است: «عشق من ایران و آیین‌ها و سنت‌های این سرزمین کهن است. تاریخ حفظ استقلال این سرزمین را سعی کرده‌ام عاشقانه بر بوم‌های نقاشی‌ام روایت کنم.»

سال 1352 آثار کاتوزیان در کنار تابلوهایی از کمال‌الملک در مجلس شورای ملی به‌نمایش گذاشته شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. کاتوزیان برپایی این نمایشگاه را یکی از اتفاقات خوب زندگی هنری‌اش می‌دانست. در واقع او تنها هنرمندی بود که آثارش در کنار استادی که در مکتبش آموزش دید و کار کرد، به‌نمایش درآمد و دیده شد.

از نقاشی‌های این هنرمند نمایشگاه‌های متعددی در داخل و خارج از کشور برپا شد. آخرین نمایشگاه آثار او چند روز قبل از درگذشتش در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت. این رویداد، نمایشگاهی شامل 50 سال نقاشی‌های عباس کاتوزیان بود. او که مدت‌ها بود از عرصه‌ی نمایشگاهی دور شده بود، گزیده‌ای از پنج دهه فعالیت هنری خود را در قالب این نمایشگاه روی دیوار برده بود.

چند اثر از او در موزه‌های داخلی و اروپایی از جمله آستان قدس رضوی، موزه‌ بوداپست و موزه‌ سلطنتی اروپا در معرض دید عموم قرار دارد. 

اثر عباس کاتوزیان

احمد مسجدجامعی درباره‌ی کاتوزیان گفته است: «عباس کاتوزیان ده‌ها تابلوی ارزشمند خلق کرده و به‌یادگار گذاشته است که از سرمایه‌های هنر ایران خواهند بود. کاتوزیان قهر را هم با مهربانی تصویر می‌کرد. این هنرمند بزرگ روح و رمز و روانش ایران بود.»

فخرالدین فخرالدینی - عکاس و دوست کاتوزیان - نیز در مراسم تشییع او گفته بود: «کاتوزیان شخصیتی از نظر تکنیک و پرتره‌سازی بود که فکر نمی‌کنم در جامعه کسی مانند او باشد. پرتره‌های او از نظر طراحی، رنگ و کمپوزیسیون منحصربه‌فرد بود. ورزشکار خوبی هم بود؛ هر روز ساعت پنج صبح من را از خواب بیدار می‌کرد تا پیاده‌روی کنیم و این با توجه به کهولت سن او عجیب بود.»

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

هزینه آموزش و اخذ گواهینامه خلبانی بر اساس دوره آموزشی متفاوت است که حداقل آن 17میلیون تومان برآورد می شود که اخیرا مشتریان این نوع گواهینامه افزایش پیدا کرده است.

گسترش امکانات و خدمات باعث شده دیگر فقط خیابان ها شاهد خودنمایی و ویراژ ماشین­ های لوکس ثروتمندان نباشد چرا که این بار رقابت آنها در آسمان است تا تفریح خلبانی را تجربه کنند. 

با این حال، بررسی میدانی خبرنگار اقتصادی میزان از این تفریح هیجان انگیز نشان می دهد آرزوی پرواز با هواپیما در صورتی محقق می شود که فرد متقاضی گواهینامه لازم برای پرواز را از سازمان هواپیمایی کشور اخذ کند.طراحی سایت

106 ساعت آموزش

اخذ گواهینامه پرواز با هواپیما نیاز به یک آموزش 106ساعته دارد. 60ساعت آموزش به صورت تئوری است که شامل مباحث آیرودینامیک، مکالمات، هواشناسی، قوانین و مقررات پرواز و شناخت موتور هواپیما می شود.

آئین نامه 2.5 میلیون تومانی خلبانی
 
هزینه گذراندن دوره تئوری پرواز با هواپیما حدود 2.5میلیون تومان تمام می شود. مدت زمان لازم برای برگزاری این دوره ها حدود دو ماه تا دو ماه و نیم است.

46ساعت از این زمان نیز به آموزش عملی پرواز با هواپیما با حضور مربی اختصاص دارد. حداقل 10 ساعت بعد از شروع پرواز، هنرجو می تواند اولین پرواز را به تنهایی انجام دهد. مانورهای حرفه ای و پیشرفته نیز با همراهی کاپیتان پرواز به هنرجو آموزش داده خواهد شد.
 
هزینه آموزش عملی پرواز
 
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار اقتصادی میزان، هزینه متوسط دوره عملی آموزش پرواز با هواپیما 14 تا 15میلیون تومان می شود.

در پایان دوره ها، گواهینامه بین‌المللی خلبانی از طرف سازمان هواپیمایی کشوری صادر خواهد شد و در صورت اخذ گواهینامه هنرجو می تواند پرواز به شهرهای دیگر را تجربه خواهد کرد.

هزینه آموزش و اخذ گواهینامه خلبانی چند میلیون است؟
  • spd kh
  • ۰
  • ۰

دانشمند مشهور آمریکا، در نامه ای به «باراک اوباما» رییس جمهوری این کشور، حمایت خود را از توافق هسته ای با ایران اعلام کردند

این نامه روز شنبه ۱۷ مرداد علنی شده و امضاکنندگانش توافق اتمی به دست آمده را «مبتکرانه و دقیق» توصیف کرده اند.طراحی سایت

ریچارد ال گاروین، فریمن دیسان، سیدنی درل، راش دی هالت و فرانک فون هیپل، از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.
این نامه پس از آن منتشر شد که رییس جمهوری آمریکا از حامیانش خواست تا به فعالیت های خود برای جلب حمایت کنگره آمریکا از توافق با ایران بیفزایند.
کنگره ایالات متحده که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است، تا چند هفته دیگر باید نظر نهایی خود را درباره توافق هسته ای با ایران اعلام کند.
اوباما تهدید کرده است که رای منفی کنگره به این توافق را وتو خواهد کرد، اما بر اساس قوانین ایالات متحده اگر دو سوم اعضای کنگره به قانونی رای بدهند، رئیس جمهور دیگر امکان وتوی آن را نخواهد داشت.
رییس جمهوری آمریکا در یک مصاحبه اختصاصی نیز با بیان اینکه «روابط سازنده با ایران می تواند دستاورد جانبی توافق اخیر باشد»، در عین حال تصریح کرده است که چنین تحولی بیدرنگ اتفاق نخواهد افتاد و شاید هم اصلاً چنین اتفاقی نیفتد.
وی گفت که حل مساله هسته ای ایران، امکان مطرح شدن بحث های بیشتر بین دو کشور را فراهم خواهد کرد، اما نخست باید به موضوع هسته ای پرداخته شود. رئیس جمهوری آمریکا پرداختن به بحران سوریه را از جمله مسایل ممکن برای گفت وگو با ایران برشمرد.
اوباما در مصاحبه با 'فرید زکریا ' از شبکه سی ان ان، اضافه کرد که توافق اخیر برای حل مناقشه هسته ای ایران،از هر گزینه دیگری برای حل مسایل هسته ای بهتر است.
* مساله مداخله نتانیاهو
رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه خود به این پرسش خبرنگار سی ان ان پاسخ داد که « آیا شایسته است که رئیس دولت یک کشور خارجی (رژیم صهیونیستی) در امور داخلی آمریکا دخالت کند؟ »
اوباما در پاسخ خود گفت که « بهتر است این سؤال را از آقای نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) بپرسید.مورد مشابه دیگری یادم نیست.»
وی همچنین مفروضات اولیه «بنیامین نتانیاهو» در باره توافق هسته ای را نادرست خواند.

 حمایت دانشمندان آمریکایی از توافق اتمی با ایران

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

نوشابه که ایرانیان بسیار آن را به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه دوست دارند یکی از خطرناکترین و مضرترین نوشیدنی‌های دنیا به حساب می‌آید.طراحی سایت
امروزه کمتر فردی در دنیا وجود دارد که از مضرات نوشابه‌ها اظهار بی‌اطلاعی کند ولی همچنان این نوشیدنی رنگی و مشکی جان‌های بسیاری را می‌گیرد، و مضرات خود را به مروز زمان و با انواع بیماری‌ها نشان می‌دهد.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل گفت: هموطنان آگاه باشند که آب معدنی با نام تجاری «رخصت» که وارد بازار شده، غیر استاندارد بوده و نباید نسبت به خرید آن اقدام کنند.

هاشم علایی عصر امروز در جریان بازدید از سطح بازار در اردبیل اظهار کرد: در بازرسی از سطح بازار کارشناسان اداره‌کل استاندارد موفق به شناسایی جعل علامت استاندارد بر روی آب معدنی با نام تجاری رخصت شدند.طراحی سایت

وی تصریح کرد: در این بازدید که از سطح بازار در استان صورت می‌گرفت، آب معدنی رخصت با جعل علامت استاندارد و بدون طی مراحل اخذ پروانه کاربرد علامت استاندارد اقدام به فروش محصول می‌کرد که با شناسایی کارشناسان جمع‌آوری و به مراجع قضایی معرفی شد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان گفت: از شهروندان درخواست می‌شود به منظور حفظ سلامتی و ایمنی خود از مصرف هر‌گونه کالای بی‌کیفیت و غیراستاندارد خودداری کرده و در صورت مشاهده مراتب را از طریق سامانه پیامکی 10001517 یا با شماره تلفن گویای 1517 این اداره‌کل اطلاع دهند.

این آب معدنی را استفاده نکنید

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

کمتر از یک سال دیگر بازی‌های المپیک 2016 آغاز خواهد شد و در این مقطع زمانی عصر روز گذشته از مشعل بازی‌ها و مسیری که این مشعل طی خواهد کرد رونمایی شد.

عصر روز گذشته در منطقه کاریوکا در شهر ریودوژانیرو ضمن رونمایی از مشعل المپیک، مسیری که این مشعل طی خواهد کرد نیز مشخص شد.طراحی سایت

در شهر ریودوژانیرو که کاملا حال و هوای المپیک را به خود گرفته است هو‌اد‌ا‌ران زیادی حضور داشتند تا مشعل بازی‌های المپیک را از نزدیک ببینند. مردمی که در منطقه کاریوکا در شهر ریودوژانیرو جمع شده بودند برای اولین بار این مشعل را از نزدیک دیدند و با مسیری که آن قبل از شروع المپیک آن را طی خواهد کرد آشنا شدند.

طبق سنت، شروع مسیر مشعل بازی‌های المپیک از کشور یونان خواهد بود. این مشعل روز 21 آوریل روشن خواهد شد و پس از کشور یونان از طریق هواپیما به برزیل منتقل خواهد شد. سپس حرکت مشعل در شهرهای برزیل آغاز خواهد شد و 95 روز به طول خواهد کشید. در کشور برزیل مشعل بازی‌ها از برزیلیا پایتخت این کشور در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و سپس 83 ایالات مختلف را طی خواهد کرد. در واقع این مشعل در 26 ایالت برزیل در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

روز پنجم آگوست 2016 مشعل بازی‌ها وارد شهر ریودوژانیرو خواهد شد تا ورزشگاه بزرگ ماراکانا در این شهر را روشن کند. مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک نیز هم‌زمان با روشن شدن مشعل در شهر ماراکانا آغاز خواهد شد.

مسیری که مشعل بازی‌های المپیک آن را طی خواهد کرد 12 هزار مایل به صورت زمینی و 10 هزار مایل به صورت هوایی خواهد بود.

همچنین 12 هزار نفر نیز این مشعل را در این سفر طولانی حمل خواهند کرد که به طور تقریبی هر 200 متر یک نفر جدید آن را به دست خواهد گرفت.

در طراحی که روی مشعل المپیک 2016 ایجاد شده است از دریا، کوهستان، آسمان و آفتاب کشور برزیل الهام گرفته شده است. همچنین از رنگ پرچم برزیل در آن نیز استفاده شده است.

طراحی مشعل المپیک بازی‌های 2016 را چلس و هایاشی یک مرکز طراحی در سائوپائولو بر عهده داشته است. در واقع این مرکز یکی از 76 مرکزی بود که طرحش برای مشعل بازی‌های المپیک مورد تایید قرار گرفت.

این مشعل بین یک تا یک و نیم کیلو وزن دارد و 63 سانتیمتر نیز طول آن است.

رونمایی از مشعل بازی‌های المپیک 2016

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

این نوجوان اوایل مرداد ماه درحالی که با همسالان خود درحال بازی بود با گرفتن پایه تابلو تبلیغاتی یک مغازه، دچار برق گرفتگی شد.طراحی سایت
وی بلافاصله به بیمارستان امیرکلا بابل انتقال یافت و 12 روز در آنجا بستری بود که عدم تغییر علایم حیاتی سبب شد خانواده مهدی او را به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران انتقال دادند.
پس از بررسی پزشکان متخصص، مرگ مغزی این نوجوان تایید و با رضایت خانواده اش، اعضای بدن مهدی به بیماران نیازمند اهدا شد و 6 بیمار فرصتی برای زندگی مجدد پیدا کردند.
سید عباس موسوی پدر این نوجوان محمودآبادی گفت: بجز چشم و گوش مهدی، تمام اعضای اصلی بدن او به مرکز تحقیقات و بانک فرآورده های پیوندی ایران جهت پیوند به بیماران نیازمند اهدا شد.

اعضای بدن نوجوان محمودآبادی به 6 نفر زندگی دوباره بخشید

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

فرمانده انتظامی استان ایلام از دستگیری فردی خبر داد که در شهرستان سیروان در پوشش شاطر نانوا اقدام به توزیع مواد مخدر می کرد.

سردار علی دولتی گفت: به دنبال کسب خبری مبنی بر اینکه یکی از خرده فروشان مواد مخدر با دایر کردن نانوایی اقدام به توزیع بسته های افیونی به مشتریان مورد نظر خود می کرد، موضوع در دستور کار پلیس شهرستان سیروان قرار گرفت.طراحی سایت

وی افزود: پس از چند روز کار اطلاعاتی و جمع آوری مستندات لازم این نانوایی مورد بازرسی قرار گرفت.
فرمانده ناجا ایلام یادآور شد: تعداد 20 بسته آماده شده توزیع مواد مخدر شامل تریاک و شیشه در بازرسی از این نانوایی کشف شد.
سردار دولتی با قدردانی از همراهی مردم خوب شهرستان سیروان در دستگیری این فرد قاچاقچی تاکید کرد: متهم با تشکیل پرونده تحویل محاکم قضایی شد.

نان هایی که با طعم تریاک توزیع می شد

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

یکی از مناسب‌ترین ابزار برای پیشگیری از بارداری ناخواسته، نوعی کاشت ریز است که در درون بازوی زنان کار گذاشته می‌شود و بارداری را به مدت سه تا پنج سال به تعویق می‌اندازد.

با این حال، در کشورهای در حال توسعه، این فرآیندهای ساده باید توسط مددکارانی انجام شوند که دارای آموزش حداقل هستند. گاهی اوقات این کاشت استوانه‌ای به طور ناآگاهانه در درون بافت چربی زن، به جای زیر پوست بیرونی وی، کار گذاشته می‌شوند و این امر موجب می‌شود این شیوه پیشگیری از بارداری، ناکارآمد شده و برداشتن کاشت نیز بسیار دشوارتر شود.

شبیه‌ساز پزشکی جدید که توسط تیم علمی به رهبری «تیلور لام» ارائه‌شده، حاوی دو مدل آموزشی شامل یک بازوی مستقل و نوعی باند لایه‌بندی‌شده است که داوطلبانی که نقش بیمار را بازی می‌کنند، طی جلسات آموزشی می‌پوشند.طراحی سایت

این کیت به طور کارآمد به مددکاران بهداشتی در سطح پایین‌تر، شیوه مناسبی برای کارگذاشتن و برداشتن این کاشت‌ پیشگیری از بارداری را ارائه می‌دهد.

گفته می‌شود سیستم جدید ویکتور دادفر و همکارانش در مقایسه با ابزارهای آموزشی کنونی کارآیی بهتری دارد. تیم علمی از لایه‌های سیلیکونی با تراکم‌های مختلف برای ارائه مدل بهتر فیزیولوژی پوست، چربی و عضله در یک بازوی انسانی عمل کرد.

اجزای کیت CITT همچنین دارای ویژگی‌هایی هستند که به کارآموزان امکان شناسایی مکان صحیح برای کاشت استوانه‌ای را می‌دهد.

این کاشت باید زیر بیرونی‌ترین لایه پوست کار گذاشته شود، یعنی جای که به آرامی هورمونی را ترشح کند که به طور موقت بارداری را مسدود کند.

دادفر و همکارانش مدعی‌اند کیت آن‌ها آموزش پیشرفته‌تری را برای برداشتن آسان این کاشت ارائه می‌دهد زیرا برداشتن آن از زیر پوست از واردکردنش دشوارتر به نظر می‌رسد.

 کیت آموزشی استفاده از نوعی کاشت ضدبارداری با همکاری محقق ایرانی

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

بر اساس یافته‌های دانشمندان گروه روانشناسی دانشگاه مونترال، مغز با استفاده از تفاوت بین لب و پوست به سرعت جنسیت یک فرد را تشخیص می‌دهد.

به گفته این محققان، مغز همچنین انعکاس نور از ناحیه چشم را تحلیل می‌کند و چشم، اطلاعات بیشتری را در مورد فرد ارائه می‌دهد، اما تفسیر نور آن زمان بیشتری می‌طلبد.

دانشمندان از 100 شرکت‌کننده خواستند جنسیت 300 نفر را پس از دیدن بخش‌های مختلف صورتشان حدس بزنند. حدود 300 تصویر تمام‌رخ از چهره‌های زنان و مردان مختلف از اینترنت جمع‌آوری شده بود.طراحی سایت

تعدادی از زنان آرایش به چهره داشتند، در حالی که تمامی مردان چهره صافی داشتند. هیچ یک از علائم تشخیص جنسیت مانند لباس یا جواهرآلات در این تصاویر مشخص نبودند.

دانشمندان با استفاده از تکنیک رنگی و غیررنگی (خاکستری)، محتوای تصاویر را به صورت تصادفی و به مدت 200 میلی‌ثانیه‌ای نمونه‌گیری کردند.

این شیوه به آن‌ها امکان تعیین دقیق این موضوع را داد که کدام نواحی صورت برای انجام تشخیص جنسیت مهم‌تر از همه بودند و این که اطلاعات چه هنگام توسط مغز مشتق می‌شوند. زمانی که نواحی چهره نشان داده شدند، از 100 شرکت کننده پرسیده می‌شد "آیا این چهره یک مرد یا زن است؟"

تحلیل‌ها نشان داد که اطلاعات غیررنگی در ناحیه چشم و ابرو و اطلاعات رنگی در ناحیه دهان در تشخیص جنسیت مهم‌ترین بخش‌ها بودند. در این جا، داده‌های رنگی برای ناحیه دهان به سرعت توسط مغز و 12 میلیون ثانیه پس از این که هر چهره به شرکت‌کننده نشان داده شد، ایزوله شد.

به گفته دانشمندان، تفاوت بین لب‌ها و پوست در زنان بارزتر از مردان است و مغز این موضوع را تشخیص می‌دهد.

در مجموع، شرکت‌کنندگان در پردازش‌کردن تصاویر رنگی بیش از تصویر خاکستری ماهر بودند. به نظر می‌رسد رنگ، پردازش‌کردن را با تقویت سیگنال‌های فرکانس فضایی و افزودن اطلاعات جنسیتی آسان می‌کند.

محققان این موضوع را انکار نمی‌کنند که نواحی دیگر صورت (به ویژه طرحواره چهره، بینی و چانه) در شناسایی جنسیت یک فرد کاربرد دارند؛ اما این نواحی دارای اهمیت ثانویه از لحاظ اطلاعات جنسیتی و نمود دیداری هستند.

مغز جنسیت را با لب و پوست تشخیص می‌دهد

  • spd kh