blueco

۲۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هیچ‌کس نمی‌دانست که اسب دریایی کوتوله هم وجود دارد تا وقتی‌که جورج بارگیبنت، زیست‌شناس دریایی توانست یکی از آن‌ها را به شکلی تصادفی کشف کند. او داشت نوعی مرجان به نام بادبزن دریایی را بررسی می‌کرد که متوجه شد تکه‌ای از مرجان به بیرون پرت شد، او بیشتر دقت کرد و متوجه شد این تکه مرجان درواقع اسب دریایی کوتوله و شبیه به مرجان است.طراحی سایت

این اسب دریایی که به‌افتخار کاشفش Hippocampus bargibant نام گرفته، حدود ۱ سانتی‌متر طول دارد. تصویری که در اینجا ملاحظه می‌کنید توسط الکس ماسترد در دریای ملوکا واقع در اندونزی ثبت شده است.

این حیوان تمام عمر خود را در شاخه‌ای از بادبزن دریایی می‌گذراند و توانایی‌های استتار فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما فریب ظاهر بامزه یا چهره معصومش را نخورید! این کوتوله آبزی شکارچی پنهان‌کار بی‌رحمی است.

غذای معمول اسب‌های دریایی کوتوله پاروپایان هستند. گرفتن این سخت‌پوستان بسیار سخت است، زیرا آن‌ها می‌توانند به‌سرعت از خطر دور شوند و در هر ثانیه به‌اندازه ۵۰۰ برابر طول بدن خود جابجا شوند. برای آن‌که مقیاسی از این سرعت داشته باشید، یوزپلنگ را مثال می‌زنیم که در حداکثر سرعت خود می‌تواند طی یک ثانیه به‌اندازه ۳۰ برابر طول بدنش جابجا شود.

اسب دریایی کوتوله برای این‌که این غذای سریع را از دست ندهد، دزدکی خودش را از پشت به هدف نزدیک می‌کند و وقتی به فاصله ۱ میلی‌متری هدف رسید، حمله می‌کند تا پاروپا زمانی برای فرار نداشته باشد.

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

 اشک انسان به دلایل مختلف در بازه‌های گوناگون زندگی جاری می‌شود و اکنون محققان آمریکایی به توضیح دلایل بیولوژیکی این امر پرداخته‌اند.طراحی سایت

به گفته محققان، گریه کردن ذاتی است و انسان روزانه حدود ۲۸۰ گرم و سالانه ۳۰ گالن اشک تولید می‌کند. این میزان بر اساس جنسیت، متفاوت بوده و زنان بیش از مردان گریه می‌کنند.

به‌طور متوسط در هرماه، زنان 5.3 مرتبه و مردان 1.3 مرتبه گریه می‌کنند. محققان معتقدند به دلیل ویژگی‌های زیستی، غدد اشک زنان نسبت به مردان کوچک‌تر است.

هر انسان صرف‌نظر از جنسیتش در هر ثانیه از زندگی اشک تولید می‌کند. غده اشکی در قسمت بیرونی و بالای چشم قرار دارد و دائماً پروتئین و ماده ضد باکتری تولید می‌کند. این ماده متحرک از لبه بیرونی کره چشم به سمت قرنیه آمده و کل چشم را خیس می‌کند.

گریه کردن با آبریزش از مجرای بینی همراه بوده و بر روی صورت سرازیر می‌شود. اشک‌ها به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ نوع اول با هدف مرطوب کردن، تغذیه چشم و نگهداری از چشم تولید می‌شود. نوع دوم اشک به‌عنوان بازتاب و برای حفظ چشم از سوزش در برابر باد، دود و یا پیاز تولید می‌شود. نوع سوم نیز متناسب با احساسات ما تولید می‌شود. هرچند نوع سوم بر اساس میزان بالای استرس مانند ACTH (هورمون ادرینو کورتیکو تروپیک)، enkephalin، اندورفین و دردهای کشنده ایجاد می‌شود، اما به‌طور مستقیم احساسات را نیز بیان می‌کند.

انسان از زمان کودکی تاکنون گریه کرده و این گریه تا لحظه مرگ بدون اینکه دلیل آن را بداند، ادامه خواهد داشت.

علت جاری شدن اشک از چشم چیست؟
  • spd kh
  • ۰
  • ۰

 بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان دانشگاه میشیگان، سکته مغزی، مغز یک فرد را یک‌شبه تا ۸ سال پیرتر می‌کند و سرعت فکر کردن و حافظه را از وی به سرقت می‌برد.طراحی سایت

موضوع تحقیقات این دانشمندان، بیماران سفیدپوست و سیاه‌پوست دچار سکته مغزی بود و نتایج نشان داد سرعت فکر کردن و حافظه آن‌ها در ۲۷ آیتم به‌گونه‌ای افت کرده که گویی مغز آن‌ها یک‌شبه، ۷٫۹ سال پیرتر شده است.

در این تحقیق، داده‌های جمع‌آوری‌شده بر روی بیش از ۴۹۰۰ بزرگ‌سال سیاه‌پوست و سفیدپوست بالای سن ۶۵ سال، توسط تیمی از دانشمندان بررسی شد.

محققان از دو منبع اطلاعات برای تحلیل خود بهره بردند که یکی از این منابع، پرسشنامه‌های دقیق و دیگری سرعت فکر کردن و حافظه در طول چندین سال بود. این داده‌ها متعلق به سوژه‌های یک پژوهش بزرگ و ملی بر روی آمریکایی‌های بزرگ‌سال بود.

دانشمندان، ۷٫۵ درصد شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست و ۶٫۷ درصد شرکت‌کنندگان سفیدپوستی را بررسی کردند که به‌تازگی هیچ نوع سکته، زوال عقل و مشکلات شناختی دیگر را تجربه نکرده بودند، اما طی ۱۲ سال از نخستین پرسشنامه و آزمایش شناختی که در سال ۱۹۹۸ / ۱۳۷۷ از سر گذرانده بودند، یک سکته ثبت‌شده را تجربه کرده بودند.

با اندازه‌گیری تغییرات نمرات آزمایش‌های شناختی شرکت‌کنندگان طی بازه زمانی ۱۹۹۸ / ۱۳۷۷ تا ۲۰۱۲ / ۱۳۹۱، محققان متوجه شدند که هر دوی سوژه‌های سیاه‌پوست و سفیدپوست پس از سکته در آزمایش‌های انجام‌شده، به‌طور قابل‌توجهی عملکرد بدتری داشتند.

سکته، مغز را یک‌شبه ۸ سال پیرتر می‌کند
  • spd kh
  • ۰
  • ۰

 تیمی از دانشمندان دانشگاه کوئینزلند استرالیا گیرنده‌های چشایی و بویایی را در قلب انسان شناسایی کرده‌اند.

محققان دانشکده زیست‌پزشکی این دانشگاه توانستند حضور این گیرنده‌ها را به‌عنوان بخشی از تحقیقاتشان درباره بزرگ شدن قلب انسان در طول بیماری شناسایی کنند.طراحی سایت

تیم علمی نشان داد حدود 12 گیرنده چشایی به‌ویژه گیرنده‌هایی که به ترکیبات تلخ واکنش نشان می‌دهند، در قلب انسان یافت می‌شوند.

این کشف شگفت‌انگیز است زیرا ژنوم انسان دارای 25 گیرنده چشایی است و دانشمندان به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که چرا نیمی از آن‌ها در قلب قرار دارند.

زمانی که محققان یکی از گیرنده‌های چشایی را با ماده شیمیایی خاص فعال کردند، عمل انقباض قلب تقریباً مسدود شد. فیزیولوژی پنهان در پشت این پدیده هنوز مشخص نیست و تیم علمی در حال ادامه تحقیقات در این زمینه است.

تمرکز اصلی دانشمندان بر روی این موضوع بود که قلب چگونه به‌طور عادی و غیرعادی در هنگام بیماری بزرگ می‌شود. پس از فشارخون یا حمله قلبی، این عضو از بدن برای حفظ جریان خون در سراسر بدن، اغلب بزرگ می‌شود اما نتیجه بزرگ شدن قلب، نارسایی قلبی است که در بسیاری از موارد منجر به مرگ می‌شود.

محققان در حال بررسی تمامی ژن‌هایی بودند که در این فرآیند بزرگ شدن، در درون قلب کنترل می‌شوند. آن‌ها دریافتند سلول‌های قلب موش‌ها دارای گیرنده‌های بویایی و چشایی هستند. این در حالی است که چنین گیرنده‌هایی فقط در بینی و دهان وجود دارند.

دانشمندان همچنین دریافتند گیرنده‌های چشایی در قلب انسان نیز وجود دارند.

کشف شگفت‌انگیز حسگرهای «طعم تلخ» در قلب انسان
  • spd kh
  • ۰
  • ۰

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه آکسفورد و موسسه کارولینسکای سوئد با همکاری یک دانشمند ایرانی‌ نشان داده که آزار جنسی در ژن برخی مردان است و برادران یک مرد متهم به جرائم جنسی، پنج برابر عموم مردم احتمال دارد این جرائم را مرتکب شوند.طراحی سایت

یافته‌های جنجالی پروفسور سینا فاضل و همکارانش نشان می‌دهد که برخی مردان با خطر فزآینده تعرض به کودکان و یا انجام حملات خشونت‌آمیز جنسی متولد می‌شوند.

به گفته محققان، پدران و برادران مجرمان جنسی می‌توانند تحت بررسی‌های روانشناسی برای یادگیری مهارتهای رابطه مانند احترام گذاشتن به حدود و نیز قدرت مهار تجاوز قرار گیرند.

این پژوهش نشان داد که حدود 40 درصد از خطر ارتکاب جرائم جنسی ژنتیکی است و 60 درصد دیگر آن به عواملی شخصی و محیطی مانند مورد آزار قرار گرفتن در کودکی، تربیت، دارایی و تحصیلات بستگی دارد.

پروفسور فاضل دانشمند ایرانی از دپارتمان روانپزشکی دانشگاه آکسفورد و از مولفان این پژوهش گفت: ما قطعا نمی‌گوئیم که ژنی را برای جرائم جنسی یا چیزی شبیه آن یافته‌ایم. آنچه ما پیدا کرده‌ایم، یک شاهد باکیفیت از یک بررسی بزرگ جمعیتی است که بر اساس آن، عوامل ژنتیکی از تاثیر قابل توجهی بر خطر فزآینده ارتکاب جرائم جنسی برخوردار است.

او گفت: در حال حاضر، عوامل ژنتیکی بطور معمول در ارزیابی‌های افراد در معرض خطر بالای جرایم جنسی نادیده گرفته می‌شوند. بسیاری از خانواده‌هایی که با آن‌ها مراوده داریم، ممکن است به دلایل دیگر برای سازمان خدمات اجتماعی شناخته شده باشند و اگر بتوانیم با دقت بیشتر افراد در معرض خطر ارتکاب جرائم جنسی را شناسایی کنیم، می‌توانیم این مداخلات را شکل داده و آموزش و درمان‌های پیشگیرانه را برای آن‌ها فراهم کنیم.

این پژوهش به بررسی داده‌های 21 هزار و 566 مرد متهم به جرائم جنسی در سوئد بین سال‌های 1973 تا 2009 پرداخت.

طبق این یافته‌ها، داشتن یک برادر متهم به جرائم جنسی، خطر ارتکاب این جرم را تا پنج برابر، از 0.5 درصد تا 2.3 درصد افزایش می‌دهد. پدران این مجرمان نیز تا چهار برابر احتمال دارد یک جرم جنسی را مرتکب شوند.

همچنین تحقیقات نشان داد که برادران ناتنی 50 درصد کمتر از برادران تنی در معرض خطر ارتکاب جرائم جنسی قرار داشتند، حتی اگر در یک خانه بزرگ می‌شدند.

عوامل ژنتیکی در حال حاضر به عنوان یک عامل تاثیرگذار در رفتارهای جنسی عادی مانند تمایلات جنسی شناخته شده است. اگرچه هنوز مشخص نیست که چه ژنهایی عامل افزایش خطر هستند، دانشمندان می‌گویند که ژنهای مرتبط با افزایش عمل کردن بدون فکر، خودمحوری و کاهش توانایی‌های فکری می‌توانند مسئول باشند.

اگرچه محققان امکان طراحی یک آزمایش زیستی برای مجرمان جنسی یا غربالگری خطر در کودکان با استفاده از روش لقاح خارج رحمی را غیرمحتمل خوانده‌اند.

آمار منتشر شده در ماه ژانویه نشان داد که 48 هزار و 964 مجرم جنسی در سال گذشته توسط پلیس دستگیر شده‌اند که افزایش 19 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. نتایج تحقیقات سالانه (NCVS) نیز نشان داده که حدود 1.3 درصد مردم در انگلیس قربانی جرائم جنسی می‌شوند که مشابه میزان گزارش شده در سوئد است.

کشف جدید دانشمندان: برخی مردها، ژنتیک، متجاوزند
  • spd kh
  • ۰
  • ۰

یک هزار درخت خارج از اسلو برای تهیه کاغذ کتاب‌‌ها در زمان انتشار کاشته شده است. مارگارت اتوود نخستین نفر از 100 نویسنده است، که اثرش را در پروژه «کتابخانه آینده» قرار خواهد داد. این پروژه داستان‌هایی از نویسنده‌های متفاوت را هر سال به مجموعه اضافه می‌کند، که در نهایت تمام آنها در سال 2114 منتشر خواهند شد. «کتابخانه آینده» توسط هنرمند اسکاتلندی کتی پترسون پایه‌گذاری شده، و کتاب‌ها در اسلو پایتخت نروژ نگهداری خواهند شد.طراحی سایت

مارگارت اتوود، برنده جایزه بوکر در سال 2000 گفت : «به اینکه قسمتی از این کار را به عهده دارم، افتخار می‌کنم. حداقل این پروژه اعتقاد دارد که بشریت تا 100 دیگر نیز به حیات خود ادامه می‌دهد. «کتابخانه آینده» در طول دهه‌ها توجه مردم را به خود جلب خواهد کرد، همچنان که درخت‌ها بزرگ و بزرگتر می‌شوند، در اطراف آنها مردم به زندگی ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند حدس بزنند، نویسنده‌ها در جعبه‌های مهر و موم شده چه چیزی گذاشته‌اند.»

برخلاف پرفروش‌ترین کتاب‌های اتوود، «داستان خدمتکار» و «آدمکش کور»، این اثر را مردم در زمان حیات او نخواهند خواند. کتابخانه آینده هر سال از یک نویسنده برای مشارکت در این پروژه دعوت خواهد کرد. این نوشته‌ها در یک مکان مخصوص در کتابخانه‌ای در اسلو نگهداری خواهند شد. مقامات اسلو همچنین اجازه کاشت یکهزار درخت را در جنگل‌های اطراف اسلو داده‌اند. قرار است این درخت‌ها کاغذ مورد نیاز چاپ کتاب‌‌ها را، در سال 2114 تامین کنند.

پترسون خالق این پروژه گفت : «این رویای من است که اتوود برای کتابخانه آینده بنویسد. من دوست دارم بدانم چه می‌نویسد، اما هیچ‌گاه نخواهم فهمید.»

 کتابخانه‌ای برای آیندگان با نویسندگانی از گذشته

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

طبق بررسی های جدیدی که پزشکان انجام دادند به این نتیجه رسیدند که اگر فضانوردان در مدت طولانی در فضا بمانند تغییراتی در مغز آنها ایجاد می شود. با وجود اینکه ۴۵ سال از اولین سفر فضانوردان می گذرد محققان در تلاش هستند تا به حقایق علمی بیشتری در مورد تاثیر فضا بر روی سلامت انسان برسند و آژانس فضانوردی آمریکا تلاش می کند تا این تاثیر را مورد بررسی قرار دهد. برای اینکار آزمایشاتی بر روی موش های آزمایشگاهی صورت گرفته است که نشان می دهد اگر برای مدتی طولانی در فضای بدون جاذبه بمانند به دلیل امواج کیهانی، اثرات مخربی بر مغز آنها به وجود می آید.طراحی سایت

 این آزمایش نشان داد موش هایی که در معرض امواج کیهانی قرار داشتند در مقایسه با موش های معمولی سالم، حس کنجکاوی  کمتری دارند و این مسئله بخاطر امواج کیهانی است که می تواند بسیار نگران کننده باشد اما محققان ناسا اعلام کردند که نباید درمورد وضعیت سلامت ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی نگران بود چون این ایستگاه مانند سپری همچون جاذبه ی زمین از انسان در برابر این پرتو ها محافظت می کند. نکته ی اصلی که مربوط به آینده است بسیار اهمیت دارد زیرا قرار است ناسا و بقیه ی فضاپیما های نوظهور برای اکتشافات فضایی خود، انسان ها را به جایی دورتر از ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کنند که محققان ناسا برای تاثیر فضا بر مغز انسان مانند سفر به مریخ بسیار هشدار داده اند.

 

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

مایکل کلیفورد گیتاریست گروه «پنج ثانیه از تابستان» که یک گروه استرالیایی است، به دلیل برخورد با لوازم آتش بازی، آتش گرفت و روانه بیمارستان شد.طراحی سایت

گروه استرالیایی «۵ Seconds of Summer» مجبور شدند بلافاصله برنامه را که در ویمبلی لندن برگزار می‌شد قطع کنند تا موی سر گیتاریست‌شان را خاموش کنند.

ویدیوی این ماجرا که در شبکه‌های اجتماعی به شدت مورد توجه قرار گرفته نشان می‌دهد که سر گیتاریست وقت نوازندگی ناگهان شعله ور شد. او وقتی گیتار می‌زد متوجه نشد که زیادی به بخش آتشی که روی صحنه ایجاد شده بود تا در شب جلوه‌ای از آتش بازی داشته باشد، نزدیک شده است. این برنامه که شنبه شب در استادیوم اجرا می‌شد، بلافاصله قطع شد. در فیلم دیده می شود که بلافاصله او را از صحنه دور کردند و سر شعله ورش را با حوله پوشاندند.

اشتون یاروین از این گروه گفت: جمعیت بلافاصله پس از نمایش متفرق شدند. مایکل صدمه دید و ما نتوانستیم به برنامه ادامه بدهیم.

او گفت: فقط باید از شما تشکر کنیم که به کنسرت ما آمدید. او خوب است. از شما خیلی متشکریم.

کلیفورد هم اندکی بعد برای طرفداران‌شان توییت کرد و از آنهایی که به کنسرت آمده بودند تشکر و برای پایان غیرمنتظره کنسرت عذرخواهی کرد.

سر یک گیتاریست در کنسرت زنده آتش گرفت!!!

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

 تنها اپراتور مخابراتی فعال در کشور کمونیستی کره شمالی - Koryolink- دسترسی تری جی / 3G نسل سوم را برای خارجی‌ها قطع کرد.طراحی سایت

دلیل این قطعی اعلام‌نشده و زمان آنلاین شدن مجددان نیز مشخص نشده است.

این اتفاق تنها یک روز پس از وقوع آتش‌سوزی در هتل کوریوی پیونگ‌یانگ رخ می‌دهد که برخی کاربران قصد داشتند از آتش عکس گرفته و روی ایسنتاگرام خود منتشر کنند. ممکن است کره‌ای‌ها این راه‌حل را برای جلوگیری از شرمساری جلوی چشم جهانیان اتخاذ کرده باشند!

چراحکومت کره شمالی اینترنت موبایل خارجی‌ها را خاموش کرد؟

  • spd kh
  • ۰
  • ۰

محمد دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه شرکت‌های لیزینگی نوعی موسسه مالی هستند گفت: برخی شرکت‌های لیزینگی که در سال‌های اخیر فعال شده‌اند باعث اختلال در نظام مالی کشور و سلب اعتماد مردم نسبت به آن شده و بانک مرکزی به عنوان مسئول تنظیم سیاست‌های پولی و بانکی کشور باید با این اخلالگران برخورد کند و فرار از مسئولیت از سوی بانک مرکزی در مورد این موسسات قابل قبول نیست.طراحی سایت

نماینده مردم طرقبه افزود: با تشدید این تخلفات کشور در معرض آشفتگی قرار گرفته و این موسسات یا در چاچوب موسسات مالی و اعتباری یا در چارچوب شرکت‌های خودروسازی و یا به صورت کاملا غیرقانونی اقدام به عملیات پولی و بانکی می‌کنند و بانک مرکزی به عنوان یک نهاد مالی می‌تواند با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر نیروی انتظامی با آن‌ها برخورد و اگر پلیس در این زمینه با او همکاری نداشته باید این را اعلام کند.

وی تصریح کرد: موسساتی که اقدام به عملیات بانکی و پولی می‌کنند باید از بانک مرکزی مجوز دریافت کنند و اگر مجوزی ندارند بانک مرکزی موظف است گزارش عملکرد غیر قانونی آن‌ها را به قوه قضاییه یا نیروی انتظامی ارائه کند و اگر این کار صورت گرفته است و کوتاهی از بخش‌های دیگر بوده بانک مرکزی باید مستندات آن را در اختیار مردم قرار دهد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر و در دولت گذشته با عدم مدیریت درست نظام اقتصادی کشور شاهد اوج‌گیری فعالیت شرکت‌های لیزینگی و موسسات مالی و اعتباری بودیم که متاسفانه در دولت فعلی نیز این مسیر ادامه پیدا کرد و اوج بی‌مدیریتی در جایی بود که بانک مرکزی از نظارت بر عملکرد آن‌ها سر باز می‌زد، اما باید مشخص شود اگر این موسسات توانایی انجام وظایف محوله را دارند با نظارت بانک مرکزی و سیر تشریفات اداری مجوز دریافت کنند و اگر امکان این کار وجود ندارد با گزارش بانک مرکزی به نهادهای مرتبط با آن‌ها برخورد شود.

بانک مرکزی موظف به برخورد با موسسات مالی و شرکت‌های لیزینگی غیرمجاز است

  • spd kh